Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

HJÄLP! - Tonfisk

  • zudette 9 april 2009

    Behöver tips på vad man kan servera till grillad tonfisk!!!:'(

  • poffa 9 april 2009

    Gör ett foliepaket med skivad potatis, grönsaker, kryddor, smör/olja och lägg det på grillen också!
    Alternativt i ugnen.

  • monac 9 april 2009

    åh vad underbart gott!(Y)
    jag tipsar som vanligt om mina 2 "funkar till allt-röror"

    Mango, lime och avocadosalsa

    Fetaost och avocadocréme med grön chili.

    får man fråga vad du betalde för den /kg ?????:o:)

  • zudette 9 april 2009

    Oj..... den är ju inte billig......:'( ......men vi ville unna oss ett litet matäventyr och prova nått nytt! 275 kr/kg!! *HJÄLP!* - är det ovanligt dyrt eller......:o

  • poffa 9 april 2009

    Skrivet av zudette den 9 apr 2009

    Oj..... den är ju inte billig......:'( ......men vi ville unna oss ett litet matäventyr och prova nått nytt! 275 kr/kg!! *HJÄLP!* - är det ovanligt dyrt eller......:o


    Allt är relativt.

    En portion kanske går på 35:-.

    Och nu till det roliga:

    Många förfärar sig över priser runt 300 pix per Kg, och väljer något annat.
    Men att gå till systemet och köpa vin/sprit för några hundra är helt normalt, helt utan reflektion pungar många ut dom pengarna utan att blinka.

    Eller om vi säger så här: Vissa varor är lyx och utgör inte basen för maten i hushållet.

    Reflektion, reflektion... :p

  • anluk 9 april 2009

    Nu kommer pessimisten in. Vet inte om jag inte kunde men jag har grillat tonfisk och visst det var ok, men till det priset.... nja. Vi serverade bara med vanlig potatis och en god kall sås.

  • zudette 9 april 2009

    Har just avnjutit min första tonfisk och för både mig och maken blev det (Y)(Y)(Y)(Y)(Y)!

    Vi valde att steka den i smör och olivolja - lyckades få den rosa - till det serverade vi pressad potatis och en god tomat/balsmico/basilikasallad som var ljuvlig! Vi är rörande överens om att vi hellre spenderar dessa dyra pengar på tonfisk än oxfilé! - till detta drack vi rött vin! Vi kommer absolut att lägga den på grillen då den tiden har nått norrbotten på allvar!

    Intressant reflektion av Poffa om hur vi spenderar våra pengar! Helt klar är allt relativt -också begreppet vardagslyx!

  • farmoringer 12 april 2009

    Jag brukar pensla min tonfisk med olivolja, pressa citron på och det får ligga och dra ett tag, Kanske en timme. Sen saltar jag den när den hamnar i grillpannan. Gör ofta en limesås till på cremefraiche eller liknande. Pressad potatis tycker jag är perfekt till.

    Priset på tonfisk är nåt som jag inte bryr mig om. Eftersom vi bara är två i familjen, inte är ute på så mycket nöjen, då får mat kosta för oss. Vi älskar god mat ju...(L)
    Åt bergtunga häromdagen och den kostade 298:-. Men det var gott...(Y)

  • markus 12 april 2009

    Köpte Kungskrabba till nyårsförrätt, 595kr/kg... inkl skal... Värt varje krona.

    Diskuterar såhär: Vi har inget speciellt nöjeskonto och springer inte i staden och shoppar oss över öronen. Vi tycker om god mat och unnar oss lite specialiteter på helgerna.

    Sen finns det ju ganska exklusiv mat som man kan komma över billigt, tänkte närmast på skaldjur och viltkött som inte behöver kosta multum.


    Älgkalv kan man köpa på hösten för ca 45kr/kg, Blåmusslor för 50kr/ kasse...
    Plocka egna kantareller, gratis, det finns nästan över hela sverige...

    Tonfisken penslar jag med olivolja och kryddar med svartpeppar innan grillningen. Saltar då den är klar....

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.