Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Hjälp,muscavadosockret en hård torr klump

  • i_casey 29 augusti 2009

    Städar skafferiet och det goa muscavadosockret har förvandlats till en stenhård klump...suck. (nej, jag vet nu, skafferiet är inte bästa stället att förvara det på)

    Är det lika bra att hiva det eller är det nån som har nåt återupplivningstips?? :'(

  • The_mama97mia 29 augusti 2009

    Hammare! Nej jag vet inte... men jag skulle nog försöks spetta loss på ngt sätt - kan det funka att köra i mixer bara man får ngt mindre stycken?????

  • poffa 29 augusti 2009

    Muscavadosocker förvandlas gärna till en hård klump så fort förpackningen är bruten.

    Du kan använda det ändå.
    Bara at tdunka ut en bit du behöver.

    För att få det lösare kan du köra små klumpar i en mixer som är stark nog.

  • gimmiahug 29 augusti 2009

    Jag kör alltid hårt socker i micron - sockret i en skål, och bredvid det en liten skål med vatten. Sedan kör jag i kanske 20-sekundersintervaller tills sockret är som det ska igen. Man får så klart passa så att det inte smälter men det är helt klart ett riktigt enkelt sätt att få sockret mjukt igen!

    Kom på ett annat knep jag aldrig provat, men det kan ju funka det med... sockret i en skål, sedan blöter man en kökshandduk i hett vatten och vrider ur, och lägger den över skålen. Det ska ta en halvtimme för sockret att mjukna, kanske värt att prova?

  • svengelsk 29 augusti 2009

    Skrivet av gimmiahug den 29 aug 2009



    Kom på ett annat knep jag aldrig provat, men det kan ju funka det med... sockret i en skål, sedan blöter man en kökshandduk i hett vatten och vrider ur, och lägger den över skålen. Det ska ta en halvtimme för sockret att mjukna, kanske värt att prova?

    Det knepet har jag också hört och möjligen provat. Tror jag använde vått hushållspapper.

  • i_casey 29 augusti 2009

    Tack för tipsen! Ska provas definitivt. Kanske hammarvarianten också, eller en kombination, :)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.