Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Holländska frikadeller

  • Bumbis 23 augusti 2010

    Vi har en vän från Holland och i helgen pratade vi mat och han berättade att det bästa han visste var frikadeller från Holland. Är det någon som vet hur man gör sådana. Han själv hade ingen aning utom att han visste dom var panerade och friterade. Skulle vara kul att bjuda honom på det då han är helt novis i köket.

  • Amika 23 augusti 2010

    Är du säker på att det verkligen är frikadeller han menar? Jag tänker eftersom han säger att de är panerade? För frikadeller är ju "kokta" köttbullar... Och jag tänker att det går ju inte att panera dem. Om man inte kokar dem först och panerar och steker sen förstås.


    Det kan inte vara något sånt här han menar?
    Panerade biffar med tomat- och sockerärtsröra

  • Bumbis 23 augusti 2010

    Ja, han sa att dom heter frikadeller. Det kan ju tänkas att det bara är i Holland man använder det ordet. Man kan äta dom med fingrarna och doppa i en sås. Jag tänkte prova med en kryddig köttbullsmet som jag panerar i mjöl, ägg och panko och sedan friterar. Ville bara kolla om det var någon som hade ett "riktigt" recept. Tar tacksamt emot fler tips.

  • Okänd 23 augusti 2010

    Jag tror att er vän menar kroketter av något slag. De är vanliga i gatuköken både i Holland och Belgien och görs både på kött eller ris. Mycket frasiga och goda! Jag har aldrig lagat till dem men kommer att ta fram recept på dem. Man kan ju även googla på kroketter från Holland.

  • Okänd 23 augusti 2010

    När en Holländare säger "frikadeller" så menar han köttbullar! Det kan vara de här som han menar också!

    http://translate.googleusercontent.com/translate_c?hl=sv&langpair=en|sv&u=http://www.cdkitchen.com/recipes/recs/372/Gehaktballen:_Dutch_Meatballs51027.shtml&rurl=translate.google.se&usg=ALkJrhhp532RxnPFxeFdrduaF8T4HRCWBA

  • Bumbis 23 augusti 2010

    Tack j-g, jag ser fram emot ditt recept på kroketter. Jag är dålig på att googla för det finns så mycket att välja på så jag tröttnar men det kanske finns någon snäll själ som tycker det är kul och kan länka åt mig...

  • Bumbis 20 oktober 2010

    Oj vad glad jag blev igår när halv 8 hos mig hade med vad han kallade bitterballen. Det var som j-g skrev i tråden att det hette kroketter. Nu har jag receptet och kommer att göra våran holländska vän mycket glad.(Y)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.