Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Honung

  • festmaten 18 september 2008

    Hittade en broschyr när jag handlade på Konsum, som handlar om honung. Har inte tidigare tänkt på att det finns så många sorters honung, men jag blev verkligen inspirerad att testa dem. Finns från Lune de Miel, många intressanta som t.ex. apelsinhonung, rosmarinhonung o många fler.
    En bekant har kokat rönnbärsgelè o använt honung istället för socker. Hon tyckte det blev jättegott.
    Använder ni olika sortes honung? till vad i så fall? kul om ni kommer med tips!!!!

  • systeryster 18 september 2008

    Brukar prova olika när jag behöver köpa nytt.Har mer och mer övergott till flytande honung, då det är lätt att hantera. använder inte sötningsmedel i kaffe men när jag dricker te är det godast med honung i.Apelsinhonungen har jag testat men inte rosmarin.Ljunghonung har ju funnits länge men man ska nog vara en verklig finsmakare för att kunna utröna några större skillnader i smaksensationer.
    Tydligen har vi väldigt god kvalité på vår svenska honung. Hade en kollega från Iran som köpte mängder för att skicka hem just för att kvalitén var så god. :p

  • Limparion 19 september 2008

    Ibland köper jag någon burk och märker att den är stenhård och liksom vitbeige när jag kommer hem och öppnar den, ibland kan den också smaka en smula sisådär. Men låter jag den stå i skafferiet någon månad i lugn och ro så är den vackert bärnstensfärgad och mjuk och god som den ska vara sedan.

  • monac 20 september 2008

    jasså,...kan man "förädla" den genom lagring????

    Köper av en lokal biodlare,höjdar kvalitet. Känns bra med närproducerat tycker jag(L)(Y)
    Det går åt en hel del här hemma i och med all
    "tee pimpling" samt till brödbakning,dressingar och marinader.

    smakat lite olika varianter ...eukalyptus,lavendel & whiskyhononung. Men det är väl helt enkelt bara vanlig honung som är smaksatt i efterhand!!!???

    Se upp med importerade(suspekt billiga!) sorter som kan vara rejält utblandade med glukos!(N)

  • salsa 20 september 2008

    Honungen får sin smak, färg och konsistens efter den blomman/växten som biet hämtat nektarn från.

    Ljus honung kommer oftast från rapsfälten och är hård och kornig, mjuk bärnstensfärgad honung kommer från ljung. Godast är ljunghonungen, tycker jag, eftersom den nästan flyter.
    Den svenska honung som vi köper i butik är en blandning av många sorters honung från många odlare, så kan du köpa av en hobbydlare så får du honung som är en ren naturprodukt utan tillsatser och garanterat svensk.

    Oftast är det importerad honung som smaksätts eftersom den svenska är så mycket dyrare än den utländska och det beror på vädret under den korta svenska sommaren.

    Min man har varit biodlare och det bästa hela familjen visste var att få en bit av vaxkakan och tugga på den. Honungen hade inte kristalliserats och vaxet (köpt) med lock gjorda av bi var så sött och gott. (Saliven rinner till nu vid minnet)

  • monac 21 september 2008

    Tack salsa för informationen!(Y)

  • monac 21 september 2008

    Tack salsa för informationen!(Y)

  • monac 21 september 2008

    lindbloms honung är fint!(L)

  • The_mama97mia 21 september 2008

    jag är ingen kännare, använder flytande honung mest, till marinader, smaksättning o förstås i teet. I bakning med är det toppen, ngn msk till matbrödsdegen

  • monac 21 september 2008

    hört att flytande honung skall vara processad på nått sätt...så de mesta av "nyttigheterna" blir förstörda????!!!! Likaså om det du tillsätter honungen till ,är varmare än 70 grader.
    Nån som vet något mer ang.det?:o

  • piusamadeusmozart 21 september 2008

    All honung hàrifràn àr flytande och àr DOP màrkt sà den àr inte processad pà nàt sàtt. Det àr castagne, acacia och millefiori. Speciellt castagne àr stark och ibland nàstan syrlig. Acacia ljus och mild. Millefiori àr mòrk och smakstark. Anvànder honung i bakningen medan resten i familjen àter den med sked!!!

  • pedalen1965 21 september 2008

    Skrivet av salsa den 20 sep 2008

    Honungen får sin smak, färg och konsistens efter den blomman/växten som biet hämtat nektarn från.

    Ljus honung kommer oftast från rapsfälten och är hård och kornig, mjuk bärnstensfärgad honung kommer från ljung. Godast är ljunghonungen, tycker jag, eftersom den nästan flyter.
    Den svenska honung som vi köper i butik är en blandning av många sorters honung från många odlare, så kan du köpa av en hobbydlare så får du honung som är en ren naturprodukt utan tillsatser och garanterat svensk.

    Oftast är det importerad honung som smaksätts eftersom den svenska är så mycket dyrare än den utländska och det beror på vädret under den korta svenska sommaren.

    Min man har varit biodlare och det bästa hela familjen visste var att få en bit av vaxkakan och tugga på den. Honungen hade inte kristalliserats och vaxet (köpt) med lock gjorda av bi var så sött och gott. (Saliven rinner till nu vid minnet)

    Oh nu vattnas det i munnen på mej me!!!!!!:)
    Min pappa var biodlare och jag bara minns hur gott det var att tugga på vaxkakorna! (L)
    Älskar honung! (L)
    Använder det i bla bakning, i te (inte för varmt) och på macka.

  • monac 21 september 2008

    okey...
    Acaciahonung ja...den har jag nästan glömt bort...gott att ringla över getost! rostade pinjenötter som garnering!:p(Y)

  • festmaten 21 september 2008

    Jag blandar acaciahonung med hackade valnötter. Mmmmm.... så gott till mögelosten(Y)
    ostbricka och ett gott rödvin, det är smaskens!!!!

  • boz1965 21 september 2008

    Använder ibland akacia- eller ljunghonung istället för svartvinbärsgelé när jag gör gräddsås, riktigt gott, faktiskt.

  • salsa 21 september 2008

    Värme och honung hör egentligen inte ihop, eftersom honungens läkande egenskaper förstörs vid 40º och däröver. Vill man ha honungsvatten för halsen så är det bättre att äta honngen från en sked och dricka det varma vattnet efteråt. Inte lika gott, jag vet:p men mer effektivt mot en sårig hals.

  • famsallstrom 21 september 2008

    Hej.
    Jag har en bok om honung från 1994 där det står att vissa sorters honung har visat sig innehålla botulinsporer. Dessa är skärskilt farliga för spädbarn och det är därför små barn inte ska äta honung. Alla honungssorter innehåller inte dessa sporer. Men eftersom förgiftningssymptomen är allvarliga ska man aldrig låta barn under ett år äta honung. Nu undrar jag, är detta fortfarande aktuellt? Mvh av mormor till snart 6 barnbarn.

  • piusamadeusmozart 22 september 2008

    Skrivet av monac den 21 sep 2008

    okey...
    Acaciahonung ja...den har jag nästan glömt bort...gott att ringla över getost! rostade pinjenötter som garnering!:p(Y)


    Det skall jag prova.

  • piusamadeusmozart 22 september 2008

    Skrivet av kalasmad den 21 sep 2008

    Jag blandar acaciahonung med hackade valnötter. Mmmmm.... så gott till mögelosten(Y)
    ostbricka och ett gott rödvin, det är smaskens!!!!


    Synd att mina valnòtstràd inte gett en enda nòt i àr sà jag fàr vànta till nàsta àr om jag inte kòper nàgra till jul fòrstàss.

  • enAnnan 22 september 2008

    Hos oss används "diethonung" - helt sockerfri - för sonens skull. Den är okej som substitut.
    Innan sjukdomen köpte jag bara svensk närodlad (bara 1 km härifrån), det är enormt stor skillnad i smak och konsistens framförallt.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.