Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Hummersoppa!

  • 29 mars 2001

    Jag vill ha tips på en god hummersoppa som även innehåller mått...Tack!

  • 31 mars 2001

    detta recept kommer från hummerakademien!HUMMERSOPPADet här behövs till 4 pers.4 st hummerskal2-3 msk tomatpuré1 gul lök1 morot1 palsternacka3 dl grädde3-4 cl cognacsalt och vitpeppar Dela hummerskalen i mindre bitar med en bredbladig kniv. Lägg skalen på en plåt tillsammans med den tärnade rotfrukten och löken.Klicka tomatpuré över. Sätt plåten i 200-gradig ugn i 30 min.Lägg skal, lök och rotfrukt i en kastrull och fyll på vatten tills det täcker. Låt det koka i ca 30 min. Sila från skal, lök och rotfrukter. Häll fonden i en kastrull och reducera till önskad smak.Häll i grädden och avsmaka med cognac samt salt och peppar.

  • 3 april 2001

    Detta är mitt favoritrecept!Hummersoppa4 port.1-2 humrar 2 msk smör, margarin eller skaldjurssmör 2 1/2 msk vetemjöl 1,3 liter fiskbuljong salt vitpeppar eller paprika (sherry eller madeira) 1 äggula 1 dl vispgrädde Klyv hummern. Tag bort magsäck och tarm. Tag ut köttet och klyv det i bitar. Krossa skalet och rosta det lätt i ugnen 10 minuter. Tag ut och häll i gryta. Lägg till en halv matsked tomatpasta, samtmatfettet. Häll på fiskbuljongen och låt koka ca 8-10 minuter. Inte längre enär en besk bismak kan uppstå. Tillsätt kryddor och en vinskvätt. Smaka av. Sila av skalen i en chinoise. Vispa gula och grädde. Blanda i redningen under kraftig vispning. Lägg i hummerbitarna.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.