Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Hur delar man en hummer?

  • VonLuzig1 4 mars 2010

    Ja hur delar man på lättaste sätt en hummer? Köpte en igår och jag brukar bara krossa den lite här och där med diverse verktyg, men överallt i alla recept står det "dela" hummern, så hur gör jag det? Och dessutom, brukar ni koka om den, och isåfall vad kokar ni den med? //Luz

  • Olise 4 mars 2010

    Jag brukar koka min hummer i en stor kastrull med vatten, salt och dill. Hur mycket salt du ska ha i det höftar du dig fram men det ska va så salt så det riktigt drar i kinderna när du smakar av. Koktid 12 min på en som väger runt 500hg. Hur du delar hummern är enkelt. När den är färdigkokt och har svalnat så lägg den på en skärbräda och dra ut rumpen så du får hela längden. Sätt kniven nästan mitt på huvudet då det är en liten skåra och klyv ner mot rumpan. Vänd den sedan och klyv huvudet. Klart. Ta bort magsäcken.
    Hoppas du förstår vad jag menar, är värdelös på att förklara.

  • VonLuzig1 4 mars 2010

    Tyckte det var ett toppensvar. Brukar du ha nåt gott tillbehör också får du gärna tipsa mig^^

  • Gnurf 4 mars 2010

    Hahaha...det är nånting med din presentationsbild som gör att man känner sig lugn och trygg rörande hummerfrågeställningar...:O)

    Skrivet av Olise den 4 mar 2010

    Jag brukar koka min hummer i en stor kastrull med vatten, salt och dill. Hur mycket salt du ska ha i det höftar du dig fram men det ska va så salt så det riktigt drar i kinderna när du smakar av. Koktid 12 min på en som väger runt 500hg. Hur du delar hummern är enkelt. När den är färdigkokt och har svalnat så lägg den på en skärbräda och dra ut rumpen så du får hela längden. Sätt kniven nästan mitt på huvudet då det är en liten skåra och klyv ner mot rumpan. Vänd den sedan och klyv huvudet. Klart. Ta bort magsäcken.
    Hoppas du förstår vad jag menar, är värdelös på att förklara.

  • Okänd 4 mars 2010

    Äter ni hummer där uppe i norr Gnurf?

  • VonLuzig1 4 mars 2010

    Ok, nån som har tips på tillbehör?

  • Olise 4 mars 2010

    Ja, hummer det har man ätit ett antal gånger. Mannen fiskar på hösten så då är det fri tillgång!
    Vi brukar ha något gott bröd lite stark ost och ädelost. Ibland gör vi någon röra som vi har till men vi tycker det är så barnsligt gott med bara hummer så vi har oftast bara bröd och ostar till.

  • Olise 4 mars 2010

    Gnurf-- min bild blev klockren till detta inlägg, det tänkte jag inte ens på.:DD

  • The_mama97mia 4 mars 2010

    Till hummer är det toppen med en egengjord Aioli och gott nybakt bröd....

    Här är en länk till ett bildspel
    http://www.expressen.se/mat/1.434385/sa-delar-och-skalar-du-hummern

  • Gnurf 4 mars 2010

    Några gånger har det blivit...du vet till Nyårsafton, Valborgsafton osv. Jag brukar köra nån slags gratinerad tjolahopsan variant bara. Vitlöks/persilja-bröd å Västerbottensost...såklart. Å nått sprattelvatten...{starving}

    Skrivet av jan-gunnar-j den 4 mar 2010

    Äter ni hummer där uppe i norr Gnurf?

  • Gnurf 4 mars 2010

    Ja det var ju lite uppkäftigt, typ som om jag skulle svara på en fråga om hur man bäst suger i sig en kall Starköl en varm sommardag efter att ha snickrat i tio timmar emedans man inväntar den korrekta grillglöden. Ungefär...8-|

    Skrivet av Olise den 4 mar 2010

    Gnurf-- min bild blev klockren till detta inlägg, det tänkte jag inte ens på.:DD

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.