Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Hur få en unge att äta riktig mat

  • Lotten_J 6 mars 2008

    Skrivet av tilda den 5 mar 2008

    Skrivet av Lotten_J den 4 mar 2008

    Skrivet av tilda den 4 mar 2008

    Min yngsta dotter har alltid varit dålig på att äta. Förut resonerade jag alltid att jag inte skulle tvinga henne att äta, utan vänta tills hon åt av hunger.Men jag har fått tänka om. Hon kan alltså låta bli att äta tills hon blir dålig och tom. spyr. Numera är hon tvungen att äta åtminstone lite, och helst ofta också. Detta är skitjobbigt, men vad gör man? Kan ju inte låta henne svälta sig själv vid 8 års åldert!?



    Vilken mat är det hon äter då? Vissa barn kan gå väldigt långt för att få sin favoritmat. Har ni varit till läkaren med henne? Det är nog att rekommendera om hon börjar me såna saker som att hon tomspyr


    Jodå, vi har varit till läkare, men det svar vi får är: hon äter när hon blir hungrig. Saken är den att hon har ingen direkt favoriträtt. (utom panerad fisk och blodpudding) Det hon äter massor av ena dagen kan hon totalt dissa nästa dag, så man vet aldrig var man har henne. Men det här med att hon spyr har upphört sedan vi började tvinga henne att äta. Barnen är för övrigt delaktiga i matlagningen här hemma, men det går ju alltid att be dem hjälpa till att leta recept på god mat som de skulle vilja smaka.:D


    Det låter ju märkbart skumt detta med att om hon t.ex ätit fisk ena dagen så äter hon inte det nästa dag. Då tycker jag att det låter som en fix idé faktiskt, likaså när hon slutat spy bara för att hon tvingas äta något. Det är inte kul när det är såhär. Får hon chans att gå och småäta mellan måltiderna, typ om hon inte gillar maten så struntar hon i att äta den, för att sen gå till köket och ta sig en macka el nåt annat för att stilla hungern? Sånt beteende klarar sig ett barn länge på. Min son som var svår med maten fick för sig att så skulle han göra till jag kom på honom och satte stopp för detta. Man ska inte göra så stor "affär" av detta utan bara vara vänligt bestämd så dom inte får chansen att småäta när inte maten duger samt att de får lära sig att äta det som erbjuds just den dagen. Så var det för min yngste son och till slut en dag insåg han att det är ingen idé att försöka för mamma är för envis :p Han äter inte allt idag heller men det är mkt bättre och det är ju en fara med att bara servera det som barnet vill ha, då lär de sig snabbt att det är barnet som bestämmer plus att kosten blir väldigt ensidig så kämpa på och håll ut, det brukar bli bättre (Y)

  • Tillberga 6 mars 2008

    detta med mat och barn är ju inte lätt
    vi har ett barnbarn som har Asbergers syndrom och han kan få för sej att han bara äter köttbullar t.ex och då är de bara de som gäller
    och man kan ju itne tugga åt ungarna

    jag tycker nog att om man upplever de som ett problem så MÅSTE man ta kontakt med vården om inte så för sin egen oros skull

  • Lotten_J 6 mars 2008

    Skrivet av Tillberga den 6 mar 2008

    detta med mat och barn är ju inte lätt
    vi har ett barnbarn som har Asbergers syndrom och han kan få för sej att han bara äter köttbullar t.ex och då är de bara de som gäller
    och man kan ju itne tugga åt ungarna

    jag tycker nog att om man upplever de som ett problem så MÅSTE man ta kontakt med vården om inte så för sin egen oros skull


    Det är ju precis så som du säger, misstänker man att ngt inte står rätt till bör man ju gå till läkare. Men hittar inte läkarna ngt konstigt då brukar det ju oftast vara en fix idé. Har ju drabbats av detta själv vilket inte är kul, det är hur jobbigt som helst när det är matdags

  • seijariitta 15 mars 2008

    Tack tilll alla som har svarat och det har varit jätte roligt att få råd och ide'er på det här sättet. Det hjälper att se, att detta är inte ett problem bara hemma hos mig. Jag hade ett ordentligt snack med min son häromdagen igen om detta att äta och han diskuterade så vuxet och berättade, att mat och äta är bara något nödvändigt ont. Han har aldrig tyckt att mat är gott eller roligt på något sätt. Han skulle hellre ta' ett piller bara än att slösa bort tid vid matbordet. Jag försöker alltid duka fint även till vardags, men det tycker han inte är nödvändigt, för att hela mat och ätstunden är bortkastad tid. Så så här långt har vi kommit. Men han förstår, att han måste äta lite i allafall, annars dör han:'( Någonstans börjar jag förstå hans tankar, men hoppas på att det ändrar sig med åren. Så länge jag får i honom en liten portion, så får jag väl vara glad:)

    En annan fråga. Kan ni tipsa mig om en bra kryddkvarn. Alla jag har köpt ,har inte hålit måttet. Man får mala tills handleden rodnar och det händer ingenting i kryddbehållaren:@

  • ros 10 juni 2008

    Jag har läst att barn med Aspergers syndrom inte alltid kan känna hungerkänslan. Dom kan "bara" äta en "sak" i taget. Ex: bara potatismos en måltid. Bara köttbullar en måltid.
    Det är många föräldrar med barn i alla åldrar som kämpar och våndas för att barnen inte äter eller inte ens vill smaka.

  • The_mama97mia 11 juni 2008

    Apropå konstiga matvanor gäller det också en del barn med autism. Har en kompis vars son är autistisk och han äter aldrig kött, bara Ugns pommes frites o så ska han ha fet grillsås (färdig) över. Detta gjorde nog att han fort fick lite viktproblem....
    Nu har han börjat äte lite kött. Lövbiff. Men det ska vara pommes o grillolja till...
    (*uärrrk*)
    Såg ett tv program om en annan autistisk pojke som bara ville äta risgrynsgröt, kall. Med händerna.

    Teorin torde väl vara att smak och aptitcentrum kan vara inblandat i störningen.
    Alltså typ hjärnskada.

  • lisaschmitz 11 juni 2008

    Jag och mina syskon har alltid varit tvugna att smaka lite av maten innan man säger vad man tycker. Det har resuterat i att vi äter i princip allting! Och vi har lärt oss att uppskatta när det ställs fram något nytt på bordet. Nästan allt handlar om en vana.
    Jag anser att man kan vänja sig vid allt och lära sig ät allt. Det gäller bara att börja i tid. Det är mycket svårare att lära gamla hundar att sitta :p

  • systeryster 11 juni 2008

    Måste bara berätta om min 15-årige son som efter det jag upptäckt matklubben och återfått lusten att laga nya maträtter blev trött på det hela och bad mig återgå till min gamla matlagning.
    citat" Ta inga nya recept från den där matklubben mer".Han är väldigt mycket vanemänniska och har aldrig tyckt om maträtter där man blandra många smaker och ingridienser.Hoppas det växer bort snart.Numer får jag i alla fall blanda i vitlök utan att det blir bråk. Jag tror att de flesta barn är mer känsliga då de inte fått smaklökarna förstörda och avtrubbade ännu. Ända undantaget från blandningsregeln är Tacos.Vi äter det nästan varje vecka, bara för att det är det enda som medför att sonen äter grönsaker utan att protestera.

  • Ernst76 11 juni 2008

    Barns smaklökar utvecklas långsamt. Enligt vissa forskare så kan ett barn behöva smaka upp till 70 gånger innan dom "vet" om dom tycker om det eller inte. Sedan tidig ålder har mina tre barn fått lära sig att äta upp innan dom får gå ifrån bordet, det kan låta lite hårt kanske men det har aldrig varit några problem. Och dom äter nästan allt som serveras.

  • Lange 12 juni 2008

    Mycket intressant läsning och många bra tips. Just matproblem har vi varit förskonade ifrån förutom att barnen gör raider i grönsakslådan så den är tom när det är dags för middag....:p
    Jag läser ofta trådar och sparar på mig tips och ideer för vem vet om det alltid får vara problemfritt med maten hos oss heller.:)

  • mammis 12 juni 2008

    Världen blir så fantastisk vacker med mångfald
    av olika färger när jag läser dessa trådar.

    Tänk om alla i världen hade var sin matklubb
    att diskutera sina problem, där man får så otroligt
    medkännande fina svar som stöder oss alla.

    Det känns fint i hjärtat.
    Som detta långa land där alla vi bor både uppe
    och nere så har vi lärt känna varandra, tack
    vare denna underbara datan.

    Och naturligtvis alla som bor i andra länder
    som vi fortfarande kan ha kontakt med.

    Det är en bland dom största gåvor som vi
    har, det är att Ge, både till oss själva och
    andra

    Och allt det där fina sprider som ringar på vattnet

    Bra va.........

    MVH Camilla

  • vitchokladkaka 1 juli 2008

    jag kan säga att jag är 15 fortfarande och inte alls så kräsen äter det mesta faktiskt men hemma har vi regeln att det spelar ingen roll vad du säger innan du har smakat. smaka och tycker du verkligen inte att det är gott så spotta ut det.
    vi har alltid sallad till maten så ät det om du inte gillar maten, har man pasta till så blir det en perfekt pastasallad! vi lagar aldrig speciell mat till den som inte gillar det men vi har en lista på önskemat på insidan av skafferidörren där jag och min syster har skrivit vår "önskemat" så det händer då och då att vi får den maten men säg som så att smaka och passar det inte så låt bli men ingen speciell mat då lär man sig aldrig att äta det.
    Man lär sig gilla saker om man smakar på det lite då och då, det var så min syster började äta oliver :p

  • spunktrolla 1 juli 2008

    Min son har alltid varit "rädd" för att smaka på nåt han aldrig ätit. Han får en stjärna i taket varje gång han törs smaka på nåt, funkat jättebra. Han både äter bättre och provsmakar alltid när jag ber honom

  • Vivoplena 13 juli 2008

    Jag var rätt dålig på att äta när jag var liten, men det berodde på att jag inte mådde bra av den mat som serverades. När jag flyttade hemifrån och fick laga min egen, helt vegetariska, mat blev det mycket bättre.
    Mina föräldrar hade tyvärr inställningen att jag mådde bra av samma saker som de. Inte alls sant.

  • monac 14 juli 2008

    det mesta kan man tydligen äta i skolan eller på dagis men inte hemma:D är min erfarenhet!

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.