Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Hur får man en frukost nyttig

  • Tobisan 23 januari 2011

    Om du skall äta ett rostad bröd och ett glas juice vad bör man lägga till eller ta bort för att den frukosten ska bli nyttig?

    ex. en frukt vid sidan.

    eller vad är en god och nyttig frukost för dig

  • knyppeltanten 23 januari 2011

    Jag äter ett kokt ägg, en rostad skiva Lantgoda med pepparrotsvisp och rökt skinka, juice och kaffe. Den andra frukostmackan, samma som ovan, tar jag vid 9-kaffet på jobbet, då brukar jag stå mig till kl 12. (Jag äter frukost kl 6 på morgonen). Jag står mig bättre på denna frukost än om jag äter havregrynsgröt)

  • boz1965 23 januari 2011

    Testa den här länken:

    http://www.matklubben.se/recept/nyttig+frukost

  • siggemums 23 januari 2011

    Det är viktigt att frukosten är god! Hellre två lite mer onyttiga mackor än ingen alls för att du inte gillar dem. Du växer säkert också så det knakar nu och behöver mycket mat. En skiva rostat vitt bröd och ett glas juice får du inte mycket energi av, det räcker inte långt för dig .
    Du kan tänka att nyttigt är fibrer, lite eller inget socker. Du ska ha med någon mjölkprodukt, frukt/juice och eller grönsak. och gärna ett köttpålägg eller ägg(proteiner). Tex en eller två smörgåsar av grovtbröd gärna osötat, bröd. En med ost och paprika och en med leverpastej och gurka. En tallrik havregrynsgröt med äpplemos och mjölk eller en tallrik fil med musli utan för mycket sockeri ( en del är som att äta kaka till frukost). Med en sådan frukost så orkar du mer fram till lunch.

  • Mistys 23 januari 2011

    Min son älskar makrill i tomatsås på sin macka. Har du testat det? Det är nyttigt och ger ett bra protein och fett tillskott som håller en mätt länge!

  • Vetebullen 23 januari 2011

    För mig gäller yogurt med fruktmüsli och alltid upptinade bär från frysen. Det betyder antingen jordgubbar, blåbär eller hallon eller blandat. Blandar allt och mumsar. (L)
    Min sambo blandar fruktmüsli i A-fil

    Detta tycker vi är gott. sen blir det kaffe på det (L)

  • Tobisan 23 januari 2011

    Jag gjorde en gång klapp gröt. Men jag vet inte om det är så bra. En del säger att stekt omelett och bacon med mycket fett är jätte bra. Men jag skulle aldrig klara av det, mycket fett varje dag.

  • sandyf 24 januari 2011

    Om du har en mixer hemma så kan du alltid köra på smoothies =) Brukar jag göra, nyttigt, gott och lätt att göra!

    Ta t.ex. naturell eller lätt vanilj yoghurt, lite frukt, både frusen eller färsk frukt funkar. Jag brukar ta naturell youghurt, blåbär, någon matsked honung, hallon eller banan och lite vaniljsocker om det inte är sött nog eller så är det bara att ta mer honung..mixa och smaka av!
    Du kan ha i princip vad du vill, bara att smaka dig fram.

    Jag brukar äta typ knäckemacka med ägg på till min smoothie =)

    /Sandy

  • Tobisan 24 januari 2011

    Ja, det var en bra ide. Det är gott
    (Y)

  • jbson 24 januari 2011

    Här är ett tips på en god Smoothie (L)
    Mango Smoothie á la Johanna

  • jollo10 24 januari 2011

    Jag äter en rejäl skål med fiberhavregrynsgröt och en kopp med rött te varje morgon, gröten toppar jag oftast med russin eller något annat, det är en toppen frukost och man står sig på den!

  • tojve 24 januari 2011

    jag äter en smörgås med någorlunda grovt bröd och typ skinka eller liknande på, tillsammans med en skål fil, müsli och sylt, samt ett glas juice. Sedan är man laddad fram till lunch :)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.