Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Hur får man rent grillgallret?

  • 123Linnea 11 juni 2009

    Ja, just det - hur får man rent gallret? Maken har köpt en ny grill och gallret är så stort att jag tror att jag kommer att smutsa ner hela köket om jag försöker inomhus...

  • gimmiahug 11 juni 2009

    Släng det på gräset när det är färdiggrillat (och fortfarande varmt)! Daggen tar hand om smutsen och sedan kan man bara skölja av. Done!

  • lena4 11 juni 2009

    Va det inte ättika som städtanterna i Rent hus använde?
    Jag tycker oxå det är svårt att hålla rent gallret.

  • Ulrika91 11 juni 2009

    Jag lägger plåtar, galler och liknande i blöt i Varmt vatten med såpa eller något likande i badkaret i några timmar. Sen skölja av, och sen skrubba lite lätt. Brukar funka utmärkt på gallret i alla fall.

  • grill 11 juni 2009

    använd yes spray - super bra (Y)(Y)(Y)

  • Majainorr 11 juni 2009

    Är det inte alltför fastbränt så funkar det att gnugga med hopskrövlad aluminiumfolie.

  • The_mama97mia 11 juni 2009

    hmmmmmm.... jag 'är ju grill entusiast
    men jag brukar rengöra gallret när jag lagt det på varm glöd- skrapar o borstar där och då.
    hetta från glöden gör att det inte finns några basillusker
    :)

  • redd 11 juni 2009

    Skrivet av mama97mia den 11 jun 2009

    hmmmmmm.... jag 'är ju grill entusiast
    men jag brukar rengöra gallret när jag lagt det på varm glöd- skrapar o borstar där och då.
    hetta från glöden gör att det inte finns några basillusker
    :)


    Samma här. Grillgaller skall inte diskas, dom lägger man på glöden så att allt som kan vara farligt bränns bort.

  • boz1965 11 juni 2009

    Skrivet av lena4 den 11 jun 2009

    Va det inte ättika som städtanterna i Rent hus använde?
    Jag tycker oxå det är svårt att hålla rent gallret.


    Jag kan iofs ha fel, men jag har för mig att det var såpvatten 50/50.

  • Bianca 12 juni 2009

    Weber har en speciell bunke för blötläggning av grillgaller. Den kostar inte speciellt mycket om man jämför med vad den uträttar. Fungerar jättebra och man kan hålla till ute på gräsmattan. Såpablandning är helt perfekt att blöta i. (Y)

  • Bianca 12 juni 2009

    Ett tips till: pensla gallret med olja innan grillning så fastnar det betydligt mindre på det.

  • emaxen 12 juni 2009

    Skrivet av Bianca den 12 jun 2009

    Weber har en speciell bunke för blötläggning av grillgaller. Den kostar inte speciellt mycket om man jämför med vad den uträttar. Fungerar jättebra och man kan hålla till ute på gräsmattan. Såpablandning är helt perfekt att blöta i. (Y)



    Var finns dessa att köpa?, verkar perfekt.
    Har inget badkar att göra rent grillgallret i längre.

  • The_mama97mia 12 juni 2009

    På NETTO i min by fanns en stor plastbytta för rengöring av grillgaller. Inte dyr heller.

  • boz1965 12 juni 2009

    Helt vanlig grönsåpa är också perfekt att göra rent ugnen med. Glöm alla ugnsregöringsmedel på sprejflaska som bara förstör miljön. Skaffa en blomspruta och börja med såpa istället - miljövänligt och betydligt bättre rengöringseffekt. Instruktioner finns på såpflaskan. Jag har inte använt ugnsregöringsmedel på år och dag, grönsåpa är allt som behövs.

  • Bianca 12 juni 2009

    Vi köpte vår bunke på Silvan i Sisjön/högsbo, Göteborg. Jag kan tänka mig att de finns på de ställen som säljer Webers tillbehör. Järnia, k-rauta t ex. Ring o fråga för den är verkligen jättebra.

  • Nitsa 12 juni 2009

    Skrivet av 123Linnea den 11 jun 2009

    Ja, just det - hur får man rent gallret? Maken har köpt en ny grill och gallret är så stort att jag tror att jag kommer att smutsa ner hela köket om jag försöker inomhus...



    enkelt och bra får jag min galler ren med hjälp av en samarin påse blandat med lite vatten och ättika..........blir som nytt utan att anstränga sig

  • bernit 12 juni 2009

    Skrivet av redd den 12 jun 2009

    Skrivet av mama97mia den 11 jun 2009

    hmmmmmm.... jag 'är ju grill entusiast
    men jag brukar rengöra gallret när jag lagt det på varm glöd- skrapar o borstar där och då.
    hetta från glöden gör att det inte finns några basillusker
    :)


    Samma här. Grillgaller skall inte diskas, dom lägger man på glöden så att allt som kan vara farligt bränns bort.


    Yes !!!

  • pia61 12 juni 2009

    Skrivet av gimmiahug den 11 jun 2009

    Släng det på gräset när det är färdiggrillat (och fortfarande varmt)! Daggen tar hand om smutsen och sedan kan man bara skölja av. Done!


    Gör så också, Kanonbra! (Y)

  • Papuas 12 juni 2009

    Städ tanterna använde coca cola, grillgalret ska ligga i cola några timmar och sedan bara gnugga med aluminiumfolie. Har själv inte provat än.
    Yes power sprey är otroligt bra.

  • puntella 12 juni 2009

    Jag köpte med mig en BBQ matta när jag åkte till Sverige för nått år sen (kan tyvärr inte grilla var jag bor). Verkar inte som om pappa använder den (såg iallafall att han hade den kvar när jag var till Sverige i pinkst).

    Tycker själv att det var en smart sak, kan man lägga på grönsaker osv utan att de faller ner i grillen, dessutom är mattan lättare att göra rent (har för mig att den kunde diskas i diskmaskin) än gallret.
    Vet inte om det går att köpa i Sverige, men så här ser de ungefär ut

    http://www.barbecue-smoker-recipes.com/barbecue-fish-mat.html

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.