Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Hur får man tonåringen att laga mat??????

  • joje86 15 juli 2009

    Låt honom laga "cool och manlig" mat, t.ex. chili, tacos, asiatisk mat osv. Undvik husmanskost och maträtter med "töntiga" namn som boeuf bourgignon. Jag lovar inte att det funkar men det kan garanterat hjälpa :)

  • 57barbro 15 juli 2009

    Jah känner igen mig, det är precis likadant här hemma!! Men jag vet att det går över den dag de flyttar hemifrån och måste leva på studiemedel! Min 18-åring äter inte matrester!! Hur knäppt som helst! Då får han göra sin lunch själv. Han äter ju annars allt jag lagar till middag. Det är på skollov och helger han får sköta sin egen lunch,jag har gett upp och jag vet att det blir bättre när han flyttar hemifrån. Så var det för vår 23-åring. Han levde på korv, makaroner, nudlar, snabbpizza de första månaderna hemifrån. Sedan insåg han att det håller inte ekonomiskt! Nu är han en fena på att laga mat och experimenterar med kryddor och får till helt underbara maträtter!
    Jag vet hur du känner dig, men våra barn behöver inte svälta och de kommer att inse att det är inte bra att leva på snabbmat. Håll ut och var inte arg och tjatig, för det mår ingen bra av.

  • Dintan 15 juli 2009

    Tack för alla bra svar!

    Funderar på om jag ska skapa en egen kokbok åt honom här på matklubben med enkla, goda recept.

    Kom gärna med förslag på sånt novisen vid spisen kan laga :D

  • Jeyhog 15 juli 2009

    Något som går snabbt att laga och är svårt att misslyckas med är en wok, börja med färdig grönsaksblandning och strimlat kött. Det går att variera i oändlighet och nudlar kan han koka :)

    Ett annat förslag är att göra egna pizzor och frysa in. Godare och nyttigare än köpta men tar lika lång tid i micron. :) Då kan han vara med och bestämma vad som ska vara på och kanske väcka ett intresse.

    Lycka till!

  • poffa 15 juli 2009

    Sluta laga mat, då kan man börja förklara för vederbörande person som gärna tar del av andras arbete som inte själv vill bidraga, att : där borta står kylen och spisen!

    Givetvis kommer kommer den berörda personen tycka att (ni är korkade), och då ställer man den ultimata frågan:

    Vem är mest korkad, dom som kan fixa mat eller den/dom som gnäller om att få fixad mat, liknande en 3 åring? :p

  • redd 15 juli 2009

    Portionsförpackad köttfärsås som han kan lägga in i micron är väll det enklaste tipset går att ha till snabbmakaroner, ha i tacos/pitabröd etc. (då kanske du kan få honom att gå till affären och köpa tomat, gurka och sallad)

    Sedan kan du ju sluta fylla frysen med skräpmat. Pizza och piroger kan han köpa själv.

    Dom flesta som jag känner började inte laga mat fören dom tröttnat på skräpmat vilket tagit ett par år.

  • Molgan 16 juli 2009

    OM det har med "tid" att göra, så kan du ju säga till din son att han ska laga mat t.ex på lördag mellan 16.00-17.00. Då ska även dukning till familjen och sallad ingå. Kanske kan du komma med några förslag på maträtter, som han kan välja mellan????

  • Dintan 16 juli 2009

    Har nog mer med ork att göra. :D

  • AnnMarie59 16 juli 2009

    Skrivet av susanneedgren den 13 jul 2009

    Sonen, snart arton, lagar inte mat när han är hemma själv. Det blir nudlar och mikropizzor.

    Är det någon som har något bra förslag på hur jag ska få honom intresserad av att åtminstone laga mat åt sig själv?

    Ska jag ge honom en kokbok med enkla recept, ska jag "tvinga" honom att hjälpa till när jag lagar mat, eller??




  • AnnMarie59 16 juli 2009

    Skrivet av susanneedgren den 13 jul 2009

    Sonen, snart arton, lagar inte mat när han är hemma själv. Det blir nudlar och mikropizzor.

    Är det någon som har något bra förslag på hur jag ska få honom intresserad av att åtminstone laga mat åt sig själv?

    Ska jag ge honom en kokbok med enkla recept, ska jag "tvinga" honom att hjälpa till när jag lagar mat, eller??




  • AnnMarie59 16 juli 2009

    Skrivet av susanneedgren den 13 jul 2009

    Sonen, snart arton, lagar inte mat när han är hemma själv. Det blir nudlar och mikropizzor.

    Är det någon som har något bra förslag på hur jag ska få honom intresserad av att åtminstone laga mat åt sig själv?

    Ska jag ge honom en kokbok med enkla recept, ska jag "tvinga" honom att hjälpa till när jag lagar mat, eller??




  • AnnMarie59 16 juli 2009

    Jag ditt broblem upplevs tyvärr runt om lika för så gott dom alla. Kan bara råda dej, att väcka sonens intresse, införa matlagning börja med en kväll i veckan där bara du o han i första han lagar man spexa, ha kite kul försök ha rolilg o smaka mycket på maten under tillagningen så väcks smaklökarna. Ja visst någon gång kan ni bestämma att hela familjen skall äta nudlar pungt slut förhoppningen är att han helt omeedvetande börjar upptäcka just smak färg o form. Lägg även in o baka lite bröd inför middagen o gärna någon efterrätt. Enkelt skall det vara. låthonom vara med under kryddning o känna skillnader ända fram färdig produkt. Har själv 3 bar och dom tycker det är spännande med mat nu. Den yngsta är 23 dom träffas på lördagar lagar mat, dricker ett glas vi osv före innan de går på krogen. Inga krav.

  • kajsa36 17 juli 2009

    Skrivet av poffa den 15 jul 2009

    Sluta laga mat, då kan man börja förklara för vederbörande person som gärna tar del av andras arbete som inte själv vill bidraga, att : där borta står kylen och spisen!

    Givetvis kommer kommer den berörda personen tycka att (ni är korkade), och då ställer man den ultimata frågan:

    Vem är mest korkad, dom som kan fixa mat eller den/dom som gnäller om att få fixad mat, liknande en 3 åring? :p

    (Y) (Y) (Y)
    Mycket bra skrivet...

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.