Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Hur förvara ni frukt och grönt i kylen?

  • majamia 26 mars 2009

    Tänkte höra hur ni brukar förvara. Har hört att vissa frukter och grönsaker inte bör ligga brevid varandra för då ruttnar dom fortare, någon som vet?

    Har ni kvar frukt/grönt i påsarna ni köpt det i eller lägger ni det direkt i lådan i kylen?

    Tacksam för alla tips ang detta! :D

  • monfo 26 mars 2009

    Jag brukar kolla så att det inte är fukt i påsen, det ruttnar så fort då.

  • hillan66 26 mars 2009

    Jag fick tipset av min svärmor att sätta en plastpåse utanpå papperspåsen som potatisen förvaras i. Detta är för att bevara fukten i potatisen och hålla den fräch. Det funkar faktiskt och potatisen möglar inte heller.... Jag brukar dock inte knyta igen plastpåsen. ..Kanske bör nämna att papperspåsen kan kännas lite fuktig i och med denna förvaring men det har aldrig varit några problem. Jag har gjort det här i minst 15 års tid... (Y)

  • majamia 26 mars 2009

    apelsin, päron och äpplen blandat?

  • monfo 26 mars 2009

    Jag lägger alltid äpplen för sig så vida jag inte vill att något ska mogna snabbare som t. ex. avokado, när den är för hård lägger jag den i äppelskålen en dag.
    Bananer blir svarta i kylen har jag hört, jag hänger dem på en "banankrok" jag fick en jul.

  • 123Linnea 26 mars 2009

    Jag har sällan frukt i kylen. Men äpplen ska inte ligga ihop med tomater. Det kan bli så konstiga korsningar då...

    Skämt å sido. Man ska ju visst inte ha pappersförpackningar i kylen alls. Jag brukar hälla ur potatisen i nedersta lådan - det funkar jättebra.
    Har haft svårare att få morötterna att hålla. Jag tycker att de mjuknar ibland. Plastpåsen blir för fuktig - så då har jag lagt dem bland potatisen - så har du mjuknat. Det sista har jag haft morötterna i en glasslåda utan lock, ett hack högre i kylen än potatisen. Det har faktiskt funkat hittills.

  • poffa 26 mars 2009

    Tomat och gurka gillar inte citrusfrukter som exempelvis apelsiner.
    Apelsiner innehåller en gas som förstör skalet på Tomat och gurka.

  • kassy 26 mars 2009

    :) Lägg lite hushållspapper i plastpåsen med morötter det håller borta fukten (Y)

  • zeshkanja64 26 mars 2009

    [Tänkte höra hur ni brukar förvara. Har hört att vissa frukter
    quote]Skrivet av majamia den 26 mar 2009
    och grönsaker inte bör ligga brevid varandra för då ruttnar dom fortare, någon som vet?

    Har ni kvar frukt/grönt i påsarna ni köpt det i eller lägger ni det direkt i lådan i kylen?

    Tacksam för alla tips ang detta! :D
    om det är hårda plastpåsar håller vi kvar i påsarna samma som de står i butiken men om det är mjuka påsar lägger vi direkt i lådan i kylen så det beror på hur är det packad i butiken.
    Mvh:zeshkanja64

  • fleming 26 mars 2009

    Vad jag inte förstår är att man förvarar bröd i rumstemperatur.
    Bröd innehåller ju mjölk, ägg och smör/olja.
    Därför tycker jag det passar bäst i kylen....!?

  • jenkar 26 mars 2009

    Skrivet av fleming den 26 mar 2009

    Vad jag inte förstår är att man förvarar bröd i rumstemperatur.
    Bröd innehåller ju mjölk, ägg och smör/olja.
    Därför tycker jag det passar bäst i kylen....!?


    jo om man gillar torrt bröd så kan man ju förvara det i kylen.. varför inte ha brödet i frysen å ta fram det man vill äta just för dagen..!

  • Zeldasmatte 26 mars 2009

    Skrivet av majamia den 26 mar 2009

    Tänkte höra hur ni brukar förvara. Har hört att vissa frukter och grönsaker inte bör ligga brevid varandra för då ruttnar dom fortare, någon som vet?

    Har ni kvar frukt/grönt i påsarna ni köpt det i eller lägger ni det direkt i lådan i kylen?

    Tacksam för alla tips ang detta! :D


    Hej! Har tenta på detta imorgon! :p
    Eftersom frukt och grönsaker fortfarande lever så fortsätter omvandlingen av olika ämnen efter skörden. En del frukt bildar eten som får t ex gurka att bli dålig då den mognar snabbare än annars...

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.