Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Hur förvarar du...???

  • The_mama97mia 25 februari 2011

    Det finns lite olika trådar om en del specifika varor och förvaring.
    Jag tänkte fråga er om bästa sätt att förvara kaffe, men ville hålla trådens rubrik öppen även för annat.

    Jag har nyss öppnat ett paket Gevalia, jag brukar hälla över i en metallburk med plastlock.
    Sedan har jag förstått att man inte alls bör hälla över kaffe utan förvara i originalförpackningen?

    Hur gör du?

    FInns det andra varor som behöver förvaras på speciella sätt för att inte förlora i smak kanske?

  • svengelsk 25 februari 2011

    Jag viker ihop den tomma delen av påsen och sätter ett gummiband runt hela paketet och förvarar det i kylskåpet.
    Öppnat paket av hjorthornsalt och bittermandel, som jag bara kan köpa i Sverige, förvarar jag i tätslutna glasburkar. Hjorthornsaltet dunstar och bittermandeln angrips av någon liten insekt.

  • Josses 25 februari 2011

    Jag häller alltid upp kaffet i en tupperwareburk med trycklock. tyvärr är dem genomskinlig men jag har den alltid ståendes i skafferiet. Är insnöad på tupperware efter 7 år som säljare på -90-talet så jag häller upp alla torrvaror i dessa burkar, makaroner, socker, kryddor mm. Många kryddor håller sig längre på det viset och jag behöver inte vara rädd att få ohyra i det. Skulle det finnas ohyra i en burk så har det följt med förpackningen när det blev inköpt. Ohyran tar sig inte in i burken om den är tätslutande. Köper ofta 5 kg vetemjölspåsar men eftersom det inte ryms allt i min mjölburk så stoppar jag in resterande i en plastpåse och knyter igen. Samma sak när jag köper andra mjöl eller socker mm, in med det i en överdragsplastpåse tills jag kan fylla över i en burk.

  • The_mama97mia 25 februari 2011

    Jag har hört flera som förvarar kaffe i kylen? Varför?

  • boz1965 25 februari 2011

    Skrivet av mama97mia den 25 feb 2011

    Jag har hört flera som förvarar kaffe i kylen? Varför?


    Smaken i kaffe består av aromatiska oljor. En aromatisk olja avdunstar ganska snabbt i rumstemperatur. Att ställa kaffepaketet i kylen saktar ner den processen och kaffet håller sig fräscht längre. Så har iaf min polare som jobbar på Zoéga's i Helsingborg förklarat det för mig. Av samma anledning ska man inte hålla på och hälla över bönorna i andra förvaringskärl då man inte bara exponerar ytskiktet för syret i luften, utan vartenda kaffekorn i paketet på en och samma gång.

    Jag brukar bara sätta en Twixit-klämma över öppningen på paketet och så in med hela klabbet i kylen. Funkar fint för mig. :)

  • The_mama97mia 25 februari 2011

    Intressant! NU är jag ingen kaffe-connaisseur alls, men ska nog ta till mig knepen!

  • DoctorWho 27 februari 2011

    Jag läste i en tidning att om man inte dricker kaffe ofta skulle man försluta kaffepaketet väl och förvara det i frysen. Det skulle då hålla sig jättelänge. Själv är jag tedrickare, så jag vet inte om tipset fungerar. Te ska för övrigt förvaras lufttätt, annars tappar det smaken. Köper 100-pack tepåsar, men bara hälften går i min teburk. Lägger kartongen med resten i en fryspåse och försluter väl med en klämma. Den får sedan ligga i skafferiet på en hylla. (Tepåsar bli fuktiga i frysen och förstör teet.)

  • MosterNettan 27 februari 2011

    Jag förvarar aldrig kaffet i originalförpackningen, slår upp i mina kaffeburkar. Varvar mellan en Tupperwareburk med trycklock eller en La Poterie med kork-kork. Jag gör av med mycket kaffe så jag har aldrig problem att det inte håller aromen.

  • Bumbis 27 februari 2011

    Jag förvarar mitt kaffe i en snygg rostfri burk med glas på insidan. Ett paket räcker ca 3-4 dagar så det hinner nog inte tappa sin arom. Gott är det iallafall.

  • monfo 27 februari 2011

    Om man nu bäst förvara kaffet i originalförpackningen varför delar de hela tiden ut " gratis" burkar, ni vet: köp två paket och få en burk på köpet... det är inte alltid förpackningen passar i burkarna... Här hemma går kaffet åt så snabbt att jag förvarar det bredvid kaffebryggaren, men åker vi bort så ställer jag in det i kylen.

  • amoz 27 februari 2011

    Jag har en plåtburk med knäpplock som rymmer kaffepaketet perfekt och då håller kaffet sig aromrikt.

    Till mjöl,socker och salt har jag plastburkar med lock där jag häller en del och låter resten vara kvar i påsarna.

  • chrisq 27 februari 2011

    (Y)aldrig kaffe i kylen jag lovar

  • lillawe 27 februari 2011

    Jag sparar allt mitt mjöl i sådana godis lådor som kan få i från affären. 2 kilo rymmer den.
    Märker upp och ställer dem i ordning på varandra. Gör även så med makaroner och allt annat torrt som ska förvars. Har ett x-tra kylskåp där det finns fröer o dylikt. Inget får stå öppet eller i sina papperspåsar.//lillawe

  • soccermum 27 februari 2011

    Skrivet av boz1965 den 25 feb 2011

    Jag brukar bara sätta en Twixit-klämma över öppningen på paketet och så in med hela klabbet i kylen. Funkar fint för mig. :)


    Word! (Y)

  • The_mama97mia 4 mars 2011

    En sak som hänt mig är att kålrot blir förstörd när den får ligga i grönsakslådan i kylen, inte inplastad kålrot. Först torkar den ju lite sen har jag ofta fått mögel på den.

    Purjolök - hur ska jag ta hand om den? I rumstemp torkar den, i kylen blir den sladdrig?

  • Lofhaugen 4 mars 2011

    Purjon ska ligga i svalen, om du har en sån del i kylen. Annars kan du mycket väl skiva den, stoppa i en fryspåse och frysa in - funkar fint! {curl-lip}

  • The_mama97mia 19 mars 2011

    Flera funderingar -
    Ruccola köper jag ibland, den är fin den första dagen, men jag använder aldrig hela asken på en gång, sen vid nästa tillfälle - och då har den stått ikylen - så öär det ömsom sladdrigt o geggigt o ömsom fräscht, men svårt att separera - brukar bli att jag får kasta

    Tips någon?

  • Vetebullen 19 mars 2011

    Vad gäller kaffet så häller jag det försiktigt över i en plastburk med lock. Öppnar sen inte burken förrän nästa paket ska fyllas på.
    Det finns en spak i botten på burken som man drar fram 1 kopp per drag. Kaffet är alltid gott och aromatiskt. Vi är inga stora kaffedrickare så 1 paket räcker ungefär 2 veckor. (Y)

  • svengelsk 19 mars 2011

    Skrivet av mama97mia den 19 mar 2011

    Flera funderingar -
    Ruccola köper jag ibland, den är fin den första dagen, men jag använder aldrig hela asken på en gång, sen vid nästa tillfälle - och då har den stått ikylen - så öär det ömsom sladdrigt o geggigt o ömsom fräscht, men svårt att separera - brukar bli att jag får kasta

    Tips någon?

    Du kanske kan vira in den i hushållspapper och lägga den i tät plastlåda. Hushållspappret suger åt sig vätskeöverskottet. Rucculan är lätt att odla, man kan spara egna frön också.
    Nästan allt jag fövarar i kylskåpets grönsakslåda lägger jag i plastpåse först. Sparar alla plastkuvert som vi får med tidningar och kataloger. Enda undantaget är champinjoner. De har jag i papperspåse.

  • pia-lotta 20 mars 2011

    Kaffet har jag löst på ett helt annat sätt.... men Zoegas burkar får man faktiskt ner kaffepaketet i:)
    Annars så köper jag bara hela bönor numera och mal dem precis innan bryggning. Vilken skillnad på aromen...

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.