Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Hur förvarar du...???

  • Bumbis 20 mars 2011

    Håller med om ruccolan. Dagen efter man öppnar paketen så är den slemmig och luktar illa. Många butiker har börjat sälja sallad i lösvikt så nu köper jag alltid min ruccola så. Den är "torr" och håller sig i sin påse som jag även har ganska mycket luft i fler dagar. Den färdigpackade är lite fuktig och när den kommer i kontakt med syre händer något.(N)

  • Cilla71a 22 mars 2011

    Kaffet förvarar jag i en Zoegas plåtburk, häller ner kaffet direkt från förpackningen i burken, det hinner inte bli gammalt i vårt hushåll & den står framme bredvid kaffekokaren. Förr när jag hade sval så förvarade jag kaffet där.

  • The_mama97mia 22 mars 2011

    Hur gör ni med avocado?
    Ibland är de nästan ätmogna när man köper dom, ibland stenhårda. Ska man låta dom ligga i kylen?

  • 7201 22 mars 2011

    Skrivet av boz1965 den 25 feb 2011

    Skrivet av mama97mia den 25 feb 2011

    Jag har hört flera som förvarar kaffe i kylen? Varför?


    Smaken i kaffe består av aromatiska oljor. En aromatisk olja avdunstar ganska snabbt i rumstemperatur. Att ställa kaffepaketet i kylen saktar ner den processen och kaffet håller sig fräscht längre. Så har iaf min polare som jobbar på Zoéga's i Helsingborg förklarat det för mig. Av samma anledning ska man inte hålla på och hälla över bönorna i andra förvaringskärl då man inte bara exponerar ytskiktet för syret i luften, utan vartenda kaffekorn i paketet på en och samma gång.

    Jag brukar bara sätta en Twixit-klämma över öppningen på paketet och så in med hela klabbet i kylen. Funkar fint för mig. :)

    Så gör vi också...:0) (Y)

  • Shoutoutloud 22 mars 2011

    mogen avokado brukar jag lägga i kylen men omogen har jag framme i rumstemeratur..det är svårt att få fina avokado..ibland är de trådiga inuti.{excruciating}

  • amoz 22 mars 2011

    Om man bara fått tag i omogen avokado och vill att den ska mogna snabbt, ska man lägga den tillsammans med äpplen framme i rumstemperatur.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.