Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Hur förvarar man bäst grönsaker?

  • Feffy 12 oktober 2010

    Ja som rubriken lyder hur förvara man bäst grönsaker?

    Som det är nu lägger jag alltid allt i kylen men glömmer ofta bort det och tycker att jag inte riktigt vet hur jag ska förvara sakerna.

    Morötter och potatis blir det massa vatten i påsen eller i lådan för mig jämnt och känns inte så trevliga efter det.

    Så hur ska jag göra med grönsakerna?

    Vilka ska helst ligga i kylen och vilka kan jag eventuellt ha framme. Helst i en öppen skål så jag ser dessa så man kommer ihåg att använda dem.

    Det här är vad jag brukar ha hemma så det är det jag är intresserad av svar på:

    Lök
    Vitlök
    Paprika
    Gurka
    Potatis
    Morötter
    Zucchini
    Rotfrukter
    Purjolök
    Avokado (Fast dessa har jag i rumstemperatur så länge de är hårda)
    Vit/rödkål

  • chrisq 12 oktober 2010

    (Y)lök vitlök torrt allt det andra i sval tomater rumstempratur

  • Ulrika91 12 oktober 2010

    Lök - rumsteperatur. Helt i ett mörkt skåp. Ej i stängd plastpåse.
    Vitlök - se lök.
    Paprika - i kylskåp (eller sådant "svalt" skåp som vissa har när de har tvådelat kylskåp.) Ej i (stängd) plastpåse.
    Gurka - kylskåp.
    Potatis - se lök.
    Morötter - se paprika.
    Zucchini - se paprika.
    Rotfrukter - se paprika.
    Purjolök - se paprika.
    Avokado - rumstemperatur.
    Vit/rödkål - se paprika.

    Jag är ingen expert av något slag, men har aldrig haft några problem om jag gör såhär. Varför jag skriver "ej i stängd plastpåse" är för att om den är stängd så möglar det mycket snabbare.

  • Mistys 12 oktober 2010

    Försök komma ihåg hur affären förvarar sina grönsaker i butiken. Dom större affärerna iallafall följer rekomendationerna väldigt bra. Potatis mörkt och svalt, rumstemperatur går också om man inte har mängder. Morot, lök, tomater funkar också i rumstemperatur. Svamp däremot ska alltid förvaras kallt. I butikerna plockar man bort svampen från kyldisken och kör in i 8 gradigt kylrum över natten.
    Så kika in i affären är mitt bästa tips :)

  • malinzko 5 november 2010

    Sen ett tips är att ställa mjölken (som oftast står i ögon höjd) längre ner i kylskåpet, och flytta upp grönsakerna. På så sett blir du påmind om dem varje gång du öppnar kylskåpet!

  • maxxess 6 november 2010

    Aldrig att jag skulle förvara en öppnad påse med morötter i rumstemp.. De blir mjuka på ett kick. Just morrötter är ganska knepiga att lagra.

    De flesta moderna kylar har ett grönsaksfack längst ned. Där funkar det utmärkt med alla slags grönsaker så länge man inte innesluter dem i en tät påse, då blir det kondens och tråkigt i slutändan. Öppna ev. påsar ordentligt och prova förvaringen som kylen har för grönsaker är mitt tips.

  • MatAnders 6 november 2010

    Jag har läst att man kan stoppa ner mjuka morötter i isvatten ett tag så blir dom hårda och okey igen, någon som testat? Funkar tydligen även med sallad.

  • Mistys 6 november 2010

    Skrivet av MatAnders den 6 nov 2010

    Jag har läst att man kan stoppa ner mjuka morötter i isvatten ett tag så blir dom hårda och okey igen, någon som testat? Funkar tydligen även med sallad.


    Japp, funkar på kålrot och palsternacka också. Kan avslöja att så gör de flesta butiker för att kunna sälja sakerna längre. Dom torkar och blir skrumpna i diskarna. När dom sugit upp lite isvatten ser dom ut som färska igen. Lurendrejeri...........ja, dom håller ju inte lika länge hemma :s

  • thojo74 6 november 2010

    Vi köpte nytt kylskåp då blev det en stor skillnad på hur länge grönsakerna höll.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.