Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Hur "gömma" svamp i maten?

  • KimOfDrac 22 mars 2011

    Min sambo gillar inte svamp, men jag tror det är konsistensen - inte smaken det gäller.
    Hur gömmer jag svamp i såsen utan att det syns tillexempel?

    Har inte hittat svampfond någonstans :/ tänkte sakta vänja honom vid att det SMAKAR gott så jag kan börja ha svamp i maten.

  • asasto 22 mars 2011

    pulvrisera torkad svamp och ha ner i såsen

    Alt. mixa såsen med en mixerstav väl och sila sedan såsen så ev. stora bitar försvinner

  • KimOfDrac 22 mars 2011

    Var hittar jag torkad svamp? :)
    Har ingen mixerstav men en maskin har jag :) ska testa med det

    Tack så mycket :)

  • asasto 22 mars 2011

    Torkad svamp brukar finnas i de flesta matbutiker + man kan ju torka svamp själv på hösten ex. trattkantareller går utmärkt att torka.

  • Bumbis 23 mars 2011

    Finhacka eller mixa färsk svamp. Så gör alltid jag för varken dotter eller man gillar det. Det är samma här, konsistensen men inget fel på smaken för dom har aldrig klagat. Men om dom visste det var svamp i tror jag inte dom skulle äta.{fingers-crossed}

  • idea_ 23 mars 2011

    Är du säker på att du tittat i fondhyllan ordentligt? Har själv köpt hem kantarellfond från bong, räddade min svampsoppa fulständigt när den torkade svampen från ica inte gav nog mycket svampsmak.

  • KimOfDrac 23 mars 2011

    Skrivet av idea_ den 23 mar 2011

    Är du säker på att du tittat i fondhyllan ordentligt? Har själv köpt hem kantarellfond från bong, räddade min svampsoppa fulständigt när den torkade svampen från ica inte gav nog mycket svampsmak.


    Jag ska kolla igen :)

  • KimOfDrac 23 mars 2011

    Skrivet av Bumbis den 23 mar 2011

    Finhacka eller mixa färsk svamp. Så gör alltid jag för varken dotter eller man gillar det. Det är samma här, konsistensen men inget fel på smaken för dom har aldrig klagat. Men om dom visste det var svamp i tror jag inte dom skulle äta.{fingers-crossed}


    Ska försöka komma på vart jag ska gömma svampen så han inte ser den, annars äter han nog inte, om han misstänker att jag har i det

  • Breasola 23 mars 2011

    Min mamma ersätter iblnad till viss del köttfärs med burkchampinjoner som hon kört i en mixer. De blir nästan som köttfärs till konsistensen då.

  • knabe 23 mars 2011

    Tja om inte det funkar så kan du vänta tills det du kan få tag på kantareller och smörsteka dom. efter det så kunde jag käka svamp :)

  • KimOfDrac 23 mars 2011

    Skrivet av knabe den 23 mar 2011

    Tja om inte det funkar så kan du vänta tills det du kan få tag på kantareller och smörsteka dom. efter det så kunde jag käka svamp :)


    Tror tyvärr att han aldrig skulle smaka på det. Han pillar verkligen bort ALLT som han tror/vet inte är gott. Minsta lilla lökbit eller salladsflis

  • Eery 23 mars 2011

    jisses... köp en mixerstav det är välinvesterade pengar här det lovar jag{dont-know} lök är viktigare än salt i min matlagning och svamp är väll i princip jämnställt med luft.. det ska finnas svampbuljongtärningar också om jag inte missminner mig.
    Lycka till!

  • Ulrika91 23 mars 2011

    Gör den här såsen säger jag bara. Det är svårt att inte älska den

    http://www.bloggfamiljen.se/2011/03/13/grillpremiar-schlagerkvall/

    Murklor är ju lite läskiga, var noga med att han inte ser dom när dom kommer ur burken. Hacka dem otroligt fint. Investera i en stavmixer, absolut, och mixa sedan såsen så syns ingen svamp. Såsen är heeelt himmelsk så han bara måste älska den :D

  • KimOfDrac 23 mars 2011

    Skrivet av Ulrika91 den 23 mar 2011

    Gör den här såsen säger jag bara. Det är svårt att inte älska den

    http://www.bloggfamiljen.se/2011/03/13/grillpremiar-schlagerkvall/

    Murklor är ju lite läskiga, var noga med att han inte ser dom när dom kommer ur burken. Hacka dem otroligt fint. Investera i en stavmixer, absolut, och mixa sedan såsen så syns ingen svamp. Såsen är heeelt himmelsk så han bara måste älska den :D


    Ooh det ska jag testa med en köttbit och potatis :P~

  • KimOfDrac 23 mars 2011

    Skrivet av Eery den 23 mar 2011

    jisses... köp en mixerstav det är välinvesterade pengar här det lovar jag{dont-know} lök är viktigare än salt i min matlagning och svamp är väll i princip jämnställt med luft.. det ska finnas svampbuljongtärningar också om jag inte missminner mig.
    Lycka till!


    Husshållsmaskinen finhackar bra men ibland orkar jag inte xD då kan han hellre få pilla, men har jag planerat maten dagen innan eller så, så är det en annan sak.

    Ska defenitivt leta efter tärningar

  • Cassiopeya 23 mars 2011

    Jag brukar mortla torkade trattkantareller och ha i sås, grytor med mera...Supergott! Och ingen svampkonsistens :)

  • KimOfDrac 23 mars 2011

    Skrivet av Cassiopeya den 23 mar 2011

    Jag brukar mortla torkade trattkantareller och ha i sås, grytor med mera...Supergott! Och ingen svampkonsistens :)


    Jag ska ge mig på jakt efter torkad svamp nästa vecka :)

  • Amika 23 mars 2011

    http://www.zmaka.se/-c-62_68.html

  • Yvon 23 mars 2011

    Har samma problem här hemma...men sidu är vi ute på finare restaurang så kan man t.o.m beställa förrätt med kantareller! {disapointed}
    Mortla dem väl, helst till pulver. Är han petig så hittas även de minsta bitarna...

  • Erajscha 23 mars 2011

    Jag tror inte på att luras. Han får väl strunta i att äta såsen då.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.