Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Hur gör du med saffran?

  • gimmiahug 1 december 2011

    Mitt tips är att köpa trådsaffran (finns på nätet om man inte hittar det i sin stad) - smakar minst dubbelt så mycket så antingen använder man halva mängden eller hela för bättre saffranssmak! I ett annat inlägg berättade jag att jag köper "hel" saffran för 40 spänn per två gram så dyrt är det inte...Man lägger det i lite hett vatten en stund och så använder man det hela, smaklökarna får sig en rigtig treat vill jag lova!!

  • rostok 2 december 2011

    Nu har jag förberett mer, smälte 200 g smör och la i 2 påsar saffran och kokte upp 500 g mjölk och la i 2 påsar där också. Imorgon tänker jag bara ut allt i 3 omgångar så får vi ett litet test på om det är någon skillnad mellan de olika sätten att behandla saffran. Jag tror jag kommer att göra släta längder med alla sorterna, efter samma recept, så man kan jämföra helt.

    All saffran har jag köpt på ÖoB, samtidigt. Visst är det märkligt att det skiljer så mycket i pris i år på saffran. På ÖoB kostade de 10 påsar/0.5 g, i på Coop kostade de visst 25 kr/3 påsar och på Apoteket här hos oss kostade de 35 kr för samma mängd, dvs 0.5 g.

    Jag har för flera år sedan använt dessa längre trådar men tyckte inte alls att de var bättre, så kvaliteten kan nog skilja ganska mycket både var man köper påsar men även mellan de där trådarna. Man kan inte alltid säga att trådarna är bättre, men jag gissar att man kan, om man har tur (kanske skicklighet också) lyckas köpa just rätt trådar.

  • vivvi75 2 december 2011

    När jag praktiserade som bagerilärling i på Gunnarssons konditori i Stockholm, fick jag ett bra tips på hur de gjorde för att få ut mesta möjliga av saffranet.
    De kokte en sockerlag (2 delar socker 1 del vatten) och lade saffranet där i. Därefter häller man i lite ren sprit (typ vodka). Denna egengjorda essens, användes sen i saffransbullebaket. Vad som är bra med denna blandning är att den har lång hållbarhet. Om man kokar en lite större sats kan man således förvara denna i en flaska med lock. Tror man brukade ha 1 dl essens/5 dl degvätska.

    Ett annat tips är att spetsa degvätskan med ca 1 msk Punsch och tillsätta saffranet och låt vätskan dra i kylskåp över natten.

    Saffransessens till lussebaket

  • rostok 3 december 2011

    Nu har jag resultatet klart av mitt test. Gjorde bak efter exakt samma recept men "beredde" saffranet på olika sätt. Jag bakade allt idag, precis efter varandra, vägde alla ingredienser.

    Bäst blev det där jag la 2 påsar saffran i lite vodka i tisdags. Sedan vägde jag vätskan, tog mjölk + vodkablandningen så det blev 500 g.

    Näst bäst blev smörblandningen, där jag igår smälte 200 g smör, rörde sedan i 2 påsar saffran och ställde ut på altanen tills i morse, då tog jag fram det så det blev rumstempererat. Jag bakar nämligen inte med smält smör utan med rumstempererat.

    Sämst blev mjölkblandningen, där jag gjorde som bagaren tipsade om på Godmorgon Sverige i tisdags. Nämnligen - jag kokte upp 500 g mjölk, rörde ner saffranet i den heta mjölken och ställde det sedan kallt tills idag.

    Jag gissar att det faktiskt blir ännu bättre om det får dra i vodka ännu längre tid än 4 dagar.

    Tyvärr köpte jag mitt saffran på Öob, och kan väl nämna att jag upplever att deras saffran är av sämre kvalitet än vad jag annars brukar använda, jag brukar köpa på lite olika ställen. Till nästa år tänker jag vara ut i riktigt god tid och försöka få tag i trådig saffran.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.