Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Hur gör man med lammstek?

  • lingonsmarr 8 april 2009

    Hej!

    Jag har fått tag på 1,4 kg benfri ekologisk lammstek och har aldrig lagat lamm förut så jag tänkte kolla här vad man bör tänka på.
    Ska man ta bort rutnätsnöret som är bundet omkring det i förpackningen?
    Bör man skära bort lite fett eller låter man den vara som den är?
    Vilken innertemperatur tycker ni är bäst om man inte vill ha den jätterå, men inte för genomstekt heller?

    Tack på förhand!
    Glad påsk!

  • MammaModesty 9 april 2009

    Hejsan....

    så här gör jag med benfri lammstek... det är super gott... saftigt o smälter i munnen... (Y)

    Lammstek provencale med rostad färskpotatis och gräddig sås

  • Don_Pedro 9 april 2009

    :DHej! Här kommer ett underbart recept på lammstek. Ta inte bort nätet fören den är klar, den håller formen då.(Y)

    Honungslamm med rödvinssås

    Lycka till(Y)

  • jimboz 9 april 2009

    Jag föredrar Fläskkarré på Påsken. Den blir saftigare och går ej att misslyckas med .

  • Gnurf 9 april 2009

    Prova kör den i 300graders ugnsvärme i 8 timmar...nog fan går det att misslyckas!! :p Skål på dig jimboz...ta det lugnt med alla haggorna....(Y)

    Skrivet av jimboz den 9 apr 2009

    Jag föredrar Fläskkarré på Påsken. Den blir saftigare och går ej att misslyckas med .

  • poffa 9 april 2009

    Skrivet av Gnurf den 9 apr 2009

    Prova kör den i 300graders ugnsvärme i 8 timmar...nog fan går det att misslyckas!! :p Skål på dig jimboz...ta det lugnt med alla haggorna....(Y)

    Skrivet av jimboz den 9 apr 2009

    Jag föredrar Fläskkarré på Påsken. Den blir saftigare och går ej att misslyckas med .


    He he.. humor! :p

    Men nu ska vi vara seriösa.

    Behåll nätet på så blir formen på steken jämnare och resultatet jämnare, som någon sa ovan.
    Sedan är det bara att tillaga den som en vanlig stek.

    Är det extremt mycket fett så skär man av lite och snittar det så att det inte drar ihop sig. I det här fallet där den redan är nätat kan det bli jobbigt att dra på nätet igen. He he..
    Så vi får utgå att den redan är förberedd.

    Använd en terometer
    Kör upp den till 65 grader, så blir den nog hekt ok utan att bli för torr. Dock är det viktigt att termometern verkligen sitter i mitten.

    Tillaga den på lite lägre värme så blir den saftigare. Tar dock längre tid men det är i detta fall termometern som styr det hela.

    Du kan även linda in den i aluminiumfolie, alternativt pröva en stekpåse. det brukar ge bra resultat. Då slipper du ösa så mycket. (Y)

    Kan tillägga att om steken körs i påse eller liknade blir den lite mer av kokt karaktär.

    Att försteka den i pannan kan ge den lite mer stekyta.

    Eller rosta den på hög värme i början och sedan sänka värmen.

    Tja, det finns många varianter man kan laborera med.

    Hoppas du fick lite intressanta tips.

  • The_mama97mia 9 april 2009

    Ngn som tillagat lammstek som tjälknöl????

  • The_mama97mia 9 april 2009

    Svarar mig själv här, ska testa detta idag

    Ur PAUL SVENSSONS PÅSKMENY (svt.se)

    Tjälknöl på lammstek smörrebröd med pickles och rostad lök
    Lammstek med ben(fryst) 1 st
    Rosmarin 2 kvistar
    Citron 1 st
    Svartpeppar ½ msk
    Rimnings lag 5 liter
    Purjolök ½ st
    Cornichon, syltlök 2 dl
    Isbergssallad ½ st
    Äggula 2 st
    Vinäger 1 msk
    Dijonsenap ½ msk
    Rapsolja 1-2 dl
    salt
    rostad lök 2 msk
    Fullkornsbröd 8 skivor
    (lergryta tillräckligt stor för steken)


    Rimlag
    Vatten 1 liter
    Salt 2 msk
    Socker 2,5 msk
    Lagerblad 3 st
    Enbär 5 st
    Vitlök 2 klyftor
    Timjan 5 kvistar(klippta)


    Skär purjolök tunt och blanda med finskuren rosmarin och citronskal. Krossa svartpeppar. Gnid in kryddor och om möjligt snitta och stick i örter. Lägg steken i en lergryta eller linda in i aluminiumfolie. Baka på eftervärme i stenugn/ugn(70 c, ca.8 h) över natten. Tag ut och lägg i rimlag. Skiva tunt vid servering.
    Grovhacka gurkor och lökar. Vispa äggula, vinäger och senap. Tillsätt olja och smaksätt med salt och svartpeppar. Blanda med avrunna grönsaker , finskuren sallad och servera på rostat bondbröd med tunna skivor lamm och rostad lök.

  • anluk 9 april 2009

    Själv ska jag laga lamm för första gången imorron även om jag inte sagt till barnen att det är lamm....... Ja ja tack för alla tipsen iallafall. Ska bli interessant. Själv gillar jag ju lamm men har som sagt aldrig tillagat det själv tidigare. Glad påsk på er alla förresten!!!(Y)(L)

  • lingonsmarr 9 april 2009

    Tack för alla råd och tips! Nu känner jag mig lite mer modig inför uppgiften och har efter timmar av matsurfande bestämt mig för http://www.matklubben.se/recept/lammstek_med_rosmarinhonung_35658.html
    Till detta ugnsbakade potatishalvor och haricots verts med lite citronsmör kanske.

    Ville inte ha någon gräddig sås till eftersom efterätten (fryst chokladterrine )innehåller totalt 720 gram choklad och fyra deciliter grädde...

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.