Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

hur koka inkokt lax?

  • catarina68 13 mars 2009

    I vissa recept står det att man skall hälla den heta lagen över laxen, täcka med folie och låta stå en stund, i andra recept står det att man skall hälla lagen över laxen och sedan ställa in den i ugnen 40-45 minuter. Vilket fungerar egentligen bäst för att göra inkokt lax?

  • Okänd 13 mars 2009

    Talar du om hel inkokt lax, eller är det en filé som du skall koka in?
    Eller är det bitar av lax, s.k. laxfenor?

  • bernit 13 mars 2009

    Jag brukar först göra ett kokspad med lite lök (alt. purjolök), några vitpepparkorn, lagerbald och vinäger. Koka ihop 5 -10 min. Lägg laxen (med skinnsidan nedåt) i en ugnsfast form eller traktörpanna och häll över spadet. Laxen skall ha ca 65-67 grader i i tjockaste deln. Beroende på storlek 15-20 min i 200 grader. Låt laxen kallna i spadet och servera direkt ur formen. (Om du vill kan du sila spadet innan duhäller det över fisken.
    Enkelt och gott :p

  • catarina68 13 mars 2009

    Skrivet av jan-gunnar-j den 13 mar 2009

    Talar du om hel inkokt lax, eller är det en filé som du skall koka in?
    Eller är det bitar av lax, s.k. laxfenor?


    Jag vet faktiskt inte, för det framgår inte av recepten...

  • Gnurf 14 mars 2009

    Tja...kring en 12-15 min i ugn brukar vara lagom med hel laxsida...å sen svalna i spadet. Kör man med filéskivor eller kotletter brukar jag bara hälla lagen kokhet i plåten å sen täcka med folie, dvs inte in i ugnen överhuvudtaget. Oj...vad länge sedan man gjorde inkokt firre...nu blev jag sugen...:p

  • Okänd 14 mars 2009

    Skrivet av catarina68 den 13 mar 2009

    Skrivet av jan-gunnar-j den 13 mar 2009

    Talar du om hel inkokt lax, eller är det en filé som du skall koka in?
    Eller är det bitar av lax, s.k. laxfenor?


    Jag vet faktiskt inte, för det framgår inte av recepten...





    Kall inkokt lax, med dillkokt färskpotatis och skarpsås, det börjar likna midsommar banne mej!!!
    Egentligen spelar formen på laxen någon större roll, det viktigaste är ändå lagen samt att man inte överkokar den. Den rätta temperaturen har du redan fått av ”bernit” här ovan.
    Man brukar säga att, ”lägg inte lök på laxen”, men här måste det till lite lök. Jag brukar ta 1 rödlök i lite tjockare skivor, ½ purjolök, några dillstjälkar, purjolök och dikkstjälkarna kan man binda ihop med steksnöre, 1 morot i slantar, 10 vitpepparkorn, 2 lagerblad, 1 msk vittvinsvinäger, 1 dl vitt vin samt 1 ½ msk salt till varje liter vatten. Låt allt detta koka ca 10-15 minuter. Laxen skall sedan sjuda i lagen tills den har uppnått rätt temperatur, det är lite svårt att ange någon korrekt tid men använder man termometer behöver man ju inte ens tänka på tiden!
    När fisken är klar skall den upp på serveringsfatet, jag brukar sila spadet och tillsätta gelatin för att få det lite tjockare. Om man vill kan man garnera fisken med de kokta morotsslantarna och fina skivor av rödlöken, det brukar bli snyggt! Till sist öser man försiktigt över gelatinblandningen över lax och garnityr, ställer det kallt, helst till dagen därpå.
    Sedan är det bara att servera!

  • catarina68 14 mars 2009

    Tack till er alla för svar och bra tips!

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.