Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Hur läng håller det i kylen, egenligen?

  • 85a 13 september 2010

    Jag undrar hur länge jag vågar spara mat i kylen som absolut längst? Då menar ur strikt hälsoperspektiv, inte smak och liknande.

    Jag bor i student lägenhet och har ingen frys, bara ett minimalt fack där typ inget får plats. Ett stort problem. Vill ju helst inte äta samma sak flera dgar i rad. utan något annat åtminstone en dag emellan först.

    Samtidigt tillåter inte ekonomin en att vara kräsen. Så allt som legat under en vecka äter jag utan att tänka. Men hur länge efter det vågar jag pusha det?

  • Bumbis 13 september 2010

    Oj, det är en svår fråga. För det första så får du lukta på maten. Tex är det falukorv så ska det lukta falukorv. Har du en färdig maträtt som du lagt i en låda så skulle ju inte jag äta den efter 5 dagar. Försök isåfall att trycka in den i den lilla frysen. Helfabrikat som sill, potatissallad, leverpastej tex håller ca 1 vecka efter att du öppnat dom men även där är näsan viktig. Se oxå till att kylen är ordentligt kall för det kan förlänga hållbarheten någon dag eller två.

  • rostok 16 september 2010

    Smaken säger faktiskt mycket om huruvida det är hälsosamt eller inte att äta gammal mat. Så länge det smakar bra så är det bra.

  • charlottat 16 september 2010

    jag går helt och hållet efter mina sinnen, smak, lukt och till viss mån utseende. i helgen hittade vi en oöppnad burk leverpastej med "bäst-före" 14 augusti, men vi öppnade den, tittade, luktade och smakade och det var inga fel på den. jag tog med den hem och har ätit lite av den varje dag, nu är den nästan slut och fortfarande inga fel.

    så länge man förvarar maten rätt håller det ofta betydligt längre än man tror, oavsett om öppnad eller oöppnad faktiskt. håll låg temperatur i kylen (och kolla med termometer att det verkligen stämmer, och att det är kallt i hela kylen, ställ de varor som är känsligast där det är kallast. låt ingenting står framme i rumstemperatur så att det behåller kylan hela tiden. och förvara allt i anpassade burkar, plastpåsar eller vad som passar beroende på vad det är.

  • boz1965 16 september 2010

    "Bäst-före" är alltid väl tilltaget och har goda marginaler. Däremot ska du inte sätta i dig nåt där det finns ett "sista förbrukningsdatum" och det har passerats. Men annars kan du lita ganska bra på dina sinnen. Se först på varan, ser det fräscht ut och inga missfärgningar (gäller inte riktigt i alla lägen) så kan du gå vidare och lukta på det. Luktar det fräscht och det inte finns nåt unket eller surt i doften kan du smaka lite på det. Är allt okej så långt är det i regel ingen fara.

    Men som sagt: Bara för att "bäst före" har passerats innebär det inte nödvändigtvis att varan är otjänlig om förpackningen i övrigt är obruten. "Bäst före" betyder just "bäst före" och inte "otjänligt efter".

  • NicolinaZ 16 september 2010

    Vissa saker ska man absolut inte spara länge även om de ser ok ut, t.ex ris, så koka inte mer ris åt gången än du äter. Kom också ihåg att kyla ned sådan mat som du tänker hålla i kylskåpet snabbt. Och värm den ordentligt innan du äter nästa gång. Hett och kallt är alltid mindre riskabelt än lite halvljummet.

  • boz1965 16 september 2010

    Skrivet av NicolinaZ den 16 sep 2010

    ...Hett och kallt är alltid mindre riskabelt än lite halvljummet.


    Ja, bakterier trivs allra bäst mellan 25 - 40°C. Det måste man ta i beräkning. Snabbare nerkylning innebär att mindre bakterier hinner växa till. Varmhållning ska alltid ske vid minst 60°C och helst inte längre än en halvtimme.

  • charlottat 16 september 2010

    jag håller inte med riktigt angående ris, att inte koka mer än man äter åt gången. ris funkar utmärkt att spara i kylskåpet till matlådor med mera. Det som är viktigt är som alltid att kyla ned och få in det i kylskåpet snabbt, inte låta det stå framme i rumstemperatur. ris ÄR känsligt och jag har hört många hemska historier om matförgiftning just vad gäller ris, men då handlar det just om att det fått stå framme för länge och bakterier kunnat växa till sig. det blir inte dåligt av att stå i kylen (fast vet man att det ska stå mer än några dagar kan man förstås alltid slänga in det i frysen i stället och ta fram när man ska använda), bara det ställs in där fort.

  • herr-gurka 16 september 2010

    Det beror på hur mycket fett maten innehåller. Kokar man grytor o soppor på grönsaker o magert kött/fisk utan mejeriprodukter så står det sig längre. Använd olja i stället för smör/margarin...

  • 85a 16 september 2010

    Det här med ris är ju intressant. Äter nästan aldrig det eftersom jag tycker att det är så otroligt svårt att koka till bara sig själv.

    Mågra tips på hur man ska gå till väga när man kokar bara en portion ris?

  • Bumbis 16 september 2010

    Förut stog det alltid på paketen hur mycket vatten man skulle ha för att det skulle absorberas. Numera står 2 alternativ, det andra är att man tar mycket vatten och låter det sjuda x antal minuter och sedan häller av vattnet som med pasta. Då får du alltid perfekt ris även till 1 person. Nu snackar jag Uncel Ben´s, andra vet jag inte.

  • svengelsk 16 september 2010

    Numera kokar jag ris i rikligt med vatten i10 minuter och häller av. Förut brukade jag ta dubbel volym vatten till ris, men det fastnade ofta botten när jag kokade till få och var för vått när jag kokade till många. Avdunstningen är väl densamma oavsett hur många portioner man kokar.

  • Mistys 16 september 2010

    Datumet på äggkartonger är lite lurit. Det bäst före datum som står avser ägg förvarade i rumstemperatur. Ställer du in dom i kylen när du kommer hem från affären kan du lägga på 1 mån minst på det datum som står angivet. Lite lurit att dom inte skriver det. Vet inte om dom vill få oss att tro att dom är dåliga tidigare än vad dom är{dont-know}

  • Cederlott 17 september 2010

    Mitt sätt att koka ris på borde passa även för en person, alltså börja som vanligt med att mäta upp vatten och ris och koka upp det, sen STÄNG AV plattan och låt det stå på eftervärme (med lock förstås). Riset blir alltid perfekt och ingenting fastnar i botten!

  • rostok 17 september 2010

    Skrivet av Misty09 den 16 sep 2010

    Datumet på äggkartonger är lite lurit. Det bäst före datum som står avser ägg förvarade i rumstemperatur. Ställer du in dom i kylen när du kommer hem från affären kan du lägga på 1 mån minst på det datum som står angivet. Lite lurit att dom inte skriver det. Vet inte om dom vill få oss att tro att dom är dåliga tidigare än vad dom är{dont-know}


    Nä, det hela beror på att man i övriga EU inte har samma kylkedja för sina ägg som vi i Sverige och vi fick inte göra indantag i vår märkning för EU.

  • NicolinaZ 17 september 2010

    Men man KAN ju alltså mycket väl förvara ägg i rumstemperatur. Och man måste ju inte spara en äggkartong i mer än en månad???

  • smakar_smaskens 17 september 2010

    På ICAs hemsidan har de en massa tips på hur mat ska förvaras och behandlas https://www.ica.se/kvalitet

  • maxxess 17 september 2010

    Skrivet av 85a den 16 sep 2010

    Det här med ris är ju intressant. Äter nästan aldrig det eftersom jag tycker att det är så otroligt svårt att koka till bara sig själv.

    Mågra tips på hur man ska gå till väga när man kokar bara en portion ris?


    Nope inte ris, men 2 port bulgur är superenkelt och blir perfekt i 1l kastrull. Släng i en hel buljongtärning och läs på paketet för resten. Jag stänger plattan efter halva tiden och har i 1 msk rapsolja när det hela vilat ett tag. Perfekt 2 port varje gång.

    Som svar på hållbarhet:
    Om kylen är kall, maten tillagas och kyls relativt fort så kan många rätter hålla sig en hel arbetsvecka. En soppa blir inte dålig på 5 dagar, ej heller en lasagne, en köttgryta, en köttfärssås osv.
    OM man inte slarvat på andra områden med kylning, renhet osv.
    Saker som ris, pasta etc skall man vara försiktig med då de inte avger lukt/smak som enkelt indikerar ifall du kommer att spendera tid på toa relativt snart. 4-5 dagar för kylt ris/pasta har dock inte jag råkat illa ut för ännu.

    Köp en liten boxfrys? Jag såg en småtting här exvis: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=385589

  • Chivvie 18 september 2010

    Ägg!

    Husmorstips: lägg ägget du är tveksam om i ett kärl med vatten. Det skall vara rikligt så att ägget kan röra på sig. Flyter det upp - släng det! Så länge det befinner sig i "bottenläge" är det ok även om det står på högkant.
    När du knäcker ägget, ska gulan vara hel. Vitan skall vara genomskinlig och den kan vara svagt gulaktig, men inte mjölkig.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.