Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Hur lagar man två saker i ugnen samtidigt

  • Emshi 10 januari 2013

    Jag vill laga klyftpotatis och denna rätt http://www.kokaihop.se/recept/fest-kycklinggryta till söndag. Däremot har jag inte den blekaste hur man lagar två saker i ugnen samtidigt. Ska man bara byta plats på dem så att bägge får färg eller fins det något bra knep för att lyckas?

  • bjoli198 10 januari 2013

    Jag skulle antagligen försöka få in dem bredvid varandra i ugnen, eller köra potatisen "nästan klar" så pass att den har fått färg och sedan ställa den under för att inte få för mycket övervärme, för kycklingen skulle väl bara få lite färg från ugnen, så man kan köra den mestadels på plattan?

  • Emshi 10 januari 2013

    Smart, tack så mycket för hjälpen:) lagar inte så mycket annat än matlådemat, så när man väl ska laga ngt roligare till middag blir jag alltid ställd på hur man ska få ihop det:)

  • irrevirre 11 januari 2013

    Det är inte så att det är en varmluftsugn? Om man använder den funktionen är det inga problem:)

  • Josses 11 januari 2013

    Jag har ingen varmluftsugn men emellanåt gör jag två saker i ugnen samtidigt ändå.
    Ryms formarna bredvid varandra så ställer jag dem så annars ställer jag dem över varandra på vars sitt galler (har förmånen att ha två) och efter ett tag byter jag plats.Den nedre formen ställer jag långt ner så att den övre inte kommer så högt upp och nära värme-elementet.
    Det var ju ett bra förslag detta om att göra potatisen nästan klar innan nästa form ställs in.

  • Emshi 19 januari 2013

    Tack för svaren! Det är ingen varmluftsugn jag har, en liten studentugn är det. Ställde ön potatisen först, satte sedan om formen med kycklingen överst för att osten skulle få färg. Bytte plats när det nästan var färdigt och slog på grillfunktionen, så fick potatisen lite mer färg. Blev bra faktiskt:)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.