Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Hur mycket är en knivsudd?

  • scrappa 7 augusti 2011

    Ja, som frågan lyder - hur ska man egentligen beräkna måttet "en knivsudd"?
    Funderade speciellt eftersom jag ska flerdubbla ett recept som är för en person och vill ha något annat mått än typ "sex knivsuddar"...{curl-lip}

  • siggepigge 7 augusti 2011

    Jag har ingen aning, det är väl inte så vanligt att det står så i recepten. Det låter nästan som det skulle vara ett gammalt recept. Som man skrev förr, en kaffekopp ............Vad handlar det om för ngt krydda eller maträtt, är det en krydda kan du ju ta "efter behag" :D:D

  • The_mama97mia 7 augusti 2011

    Knivigt du... :)
    har inget bra svar tyvärr...

  • MatAnders 7 augusti 2011

    Borde ju vara typ 2 kryddmått eller i närheten?

  • tudse 7 augusti 2011

    Vad har du använt för kniv till din knivsudd? Ta och mäta hur mycket du får upp. Det blir kanske ett halvt kryddmått? 0,5 ml alltså. Så är det bara att gångar upp :-)

  • boz1965 7 augusti 2011

    En knivsudd är ett gammaldags mått och motsvarar cirka ett halvt kryddmått.

  • scrappa 11 augusti 2011

    Provade att ta ett halvt kryddmått per knivsudd, och tycker det funkade bra!
    Tack så mycket!(Y)

  • The_mama97mia 11 augusti 2011

    Visst är det svårt med såna här måttangivelser! Därför är det noga när vi lägger in recept här på MK också...
    EN nypa ???
    En knivsudd?
    Hur långt är ett snöre???
    :)

  • flabban 11 augusti 2011

    En gnutta, på en höft, en näve. Det finns nog många konstiga mått.

  • Vayzeria 15 augusti 2011

    Preis! Håller med Ni övriga. fast jag brukar tycka att en knivs udd är som en lillfinger nagel. Men det finns olika stora lillgingernaglar ju xD. ½ kryddmått är nog så nära man kan komma udden som benämning!

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.