Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Hur smakar Harrisa?

  • Nhg9 25 april 2010

    Hittade ett recept som innehöll 1½ msk Harrisa.
    Hur smakar det? Är det starkt(hett), sött eller kryddigt? Jag klarar inte av het mat och vågar inte testa utan att ha lite koll först ,))

  • MatAnders 25 april 2010

    Harrisa är en chilipasta och rejält stark så se upp men jättegod i starka grytor, tror även det är lite vitlök i men ska gardera mig där.

  • wildlife 25 april 2010

    Den Harissa som jag själv brukar göra innehåller chili, vitlök, spiskummin och olja... men det lär nog finnas många olika recept... Rejält stark iaf... {dazed}

  • boz1965 25 april 2010

    Här är ett recept på harissa. Orkadeinte överätta så ni får hålla tillgodo med den engelska versionen.:

    Harissa is a hot chili paste that is commonly found in North African cooking, mainly Moroccan, Algerian, and Tunisian cuisine. It is added to couscous, soups, pastas and other recipes. It can also be purchased in Middle Eastern stores in a can.

    For a very spicy harissa: use a blend of cayenne, chile de arbol, or cayenne with a milder chile like ancho chilies

    For a medium spiciness: use a blend of New Mexico chilies with guajillo chilies
    Prep Time: 10 minutes
    Total Time: 10 minutes
    Ingredients:

    * 10-12 dried red chili peppers
    * 3 cloves garlic, minced
    * 1/2 teaspoon salt
    * 2 tablespoons olive oil
    * 1 teaspoon ground coriander
    * 1 teaspoon ground caraway seeds
    * 1/2 teaspoon cumin

    Preparation:
    Soak the dried chilies in hot water for 30 minutes. Drain. Remove stems and seeds.

    In a food processor combine chili peppers, garlic, salt and olive oil. Blend.

    Add remaining spices and blend to form a smooth paste.

    Store in airtight container. Drizzle a small amount of olive oil on top to keep fresh. Will keep for a month in the refrigerator.

  • chrisq 25 april 2010

    :DDhej harissa är mycket starkt ,men gud så gott det blir brukar marinera kyckling i det och gör en sallad med tonfisk o ägg o grönsaker med harissa i .alla grytor kan man ha det i testa dig fram lycka till

  • wildlife 25 april 2010

    Tog och letade fram mitt recept åxå, och det var koriander i den åxå...

    4 st röda chilifrukter
    4 st vitlöksklyftor
    4 tsk korianderfrön (själv har jag kört med mald koriander)
    4 tsk spiskummin, malen
    1 tsk svartpeppar, malen
    2 tsk salt
    1 dl olivolja
    Stoppa allt i mixern och kör tills det blir en slät pasta av det... vill man ha den riktigt stark så behåller man fröna i chilin... håller sig flera veckor i kylen, och jag har fryst in av den åxå med bra resultat... (Y)

  • elisabethugo 25 april 2010

    Hej

    Första gången jag åt mat kryddat med harissa var i Tunisien och nog var det starkt.
    Näst intill oätligt, så passa dig för att krydda för mycket.
    Har provat den senare men i mindre mängd och då är det en god krydda.

  • wildlife 25 april 2010

    Har förresten gjort en egen version av hummus åxå som är kanongod att dippa nachos i... :)

    Ta en burk kikärtor och mixa sönder dom fint, häll på 2 dl creme fraiche och blanda. Krydda sen upp den med harissan tills den är lagom stark... (smaksak...:) )

  • jimboz 25 april 2010

    Harissa kryddpasta

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.