Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Hur steker man köttfärs i ugn?

  • Autumnleaf 4 februari 2010

    Hej!

    Jag ska ha en fest för ca 30 personer och har bara tillgång till en liten spis och en liten ugn.

    Jag ska laga tacos och undrar därför om någon har stekt köttfärs i ugn.

    Kan man lägga rå köttfärs i långpannor och in i ugnen direkt?

    hälsningar från en oerfaren matlagare :)

  • Gnurf 4 februari 2010

    Det tror jag nog skulle gå bra...jag brukar steka stora kvantiteter (1-2 kg) strimlat kött i ugn ibland just för att det är så smidigt (Y)

    Men du får räkna med att ta ut det några gånger och röra/mosa till det med en gaffel, helst en stekgaffel av lite större sort...det blir enklast så. Dessutom rekomenderar jag att du kör med grillelementet ungefär 1/3 av tillagningstiden för att få lite action i anrättningen. Men då måste du vara lite på tårna så att det inte tar för mycket färg...:o

  • Bumbis 4 februari 2010

    Jag skulle personligen inte testa det. Köttfärsen behöver "mosas" mycket när man gör tacos så jag skulle stekt det i pannan i omgångar och sedan värma upp det i ugnen eller stekpannan. Sreka färsen kan du göra några dagar innan. ( 4 kg blir nog lagom.)

  • Autumnleaf 4 februari 2010

    Tack så mycket för hjälpen :D

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.