Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Hushållsassistent

  • Jenny_N 24 juni 2009

    Hej!
    Jag undrar om ni kan hjälpa mig med en sak. Jag fyller nämligen år nästa vecka och jag har bestämt mig för att önska mig en matberedare/assistent.

    Idag har jag en Philips som jag fick för 10 år sedan. Den är fortfarande kanon, men problemet är att den bara klarar degar på 0,5-0,7l degvätska. Sedan är också mixern trasig (en ny kostar säkert 500kr).
    Jag har tittat runt lite men tycker att det är så svårt att bestämma sig och att få en överblick.
    Det jag vill ha:
    -3 funktioner, deghantering, hacka/skiva/blanda och mixer/blender
    -ca 2 l degvätska
    -den minst viktiga funktionen är mixern, den använder jag nästan aldrig idag, men vill ändå ha.

    Finns det någon som kan hjälpa mig, vad ska jag välja och vad har ni?

  • mooseella 24 juni 2009

    Jag har en Elektrolux maskin, hushållsassistent, 7 l degskål + mixer. Jag har även andra delar till min såsom köttkvarn inkl en massa grejer att bla. göra pasta med. Samt grönsaksriv, skiv grejen. mm. Jag är toppenförtjust i min maskin. Jag har den och en matberedare samt mixerstav.
    Så jag kan göra i stort allt i köket. Toppen

  • knacken 24 juni 2009

    Jag har också en Electrolux maskin, hushållsassistent 7 liter degskål plus mixer och en massa andra saker till jätte bra.
    sen har jag mixerstav Braun 600 watt turbo den är också jätte bra
    :D

  • lisbethv 24 juni 2009

    När jag var ung o bodde hemma hade mamma en köksbjörn den var kanonbra.
    Den förtsa som jag köpte var en elektrostar tog ett tag före jag lärde mig den. Den o Bosch har degkrokar i botten (arbetar degen hårdare, lätt att ta i för mycket mjöl).Ärvde en Bosch av mina svärföräldrar som inte höll tät i botten.Köpte en Electrolux i fjol tycker att den skvätter över deg(lär mig kanske nån gång) Vet inte vilken som är bäst ,har lärt mig att man måste vänja sig o bli kompis med den assistent man väljer o att det tar ett tag.Bra är om det är en stor degskål till jäsdegar.Har en vän som jobbar i kök som rekomderade en Kenwood major den med stor degskål men den är ganska dyr

  • Jenny_N 24 juni 2009

    Tack för alla svar. Som det känns nu så får det kanske bli en elektrolux samt att jag köper en ny matberedare/mixer separat. Vill inte vara tvungen att ta upp en stor och klumpig maskin varje gång jag vill göra pajdeg tex.
    Tycker ändå att det är en stor djungel.

    Fortsätt gärna med fler synpunkter!

  • mooseella 24 juni 2009

    Skrivet av lisbethv den 24 jun 2009

    När jag var ung o bodde hemma hade mamma en köksbjörn den var kanonbra.
    Den förtsa som jag köpte var en elektrostar tog ett tag före jag lärde mig den. Den o Bosch har degkrokar i botten (arbetar degen hårdare, lätt att ta i för mycket mjöl).Ärvde en Bosch av mina svärföräldrar som inte höll tät i botten.Köpte en Electrolux i fjol tycker att den skvätter över deg(lär mig kanske nån gång) Vet inte vilken som är bäst ,har lärt mig att man måste vänja sig o bli kompis med den assistent man väljer o att det tar ett tag.Bra är om det är en stor degskål till jäsdegar.Har en vän som jobbar i kök som rekomderade en Kenwood major den med stor degskål men den är ganska dyr


    Hej, jag har lärt mig att maskinen "skvätter" vid för hög hastighet. Så mitt tips är, sänk farten lite och öka den sedan efterhand.

  • lisbethv 24 juni 2009

    Skrivet av mooseella den 24 jun 2009

    Skrivet av lisbethv den 24 jun 2009

    När jag var ung o bodde hemma hade mamma en köksbjörn den var kanonbra.
    Den förtsa som jag köpte var en elektrostar tog ett tag före jag lärde mig den. Den o Bosch har degkrokar i botten (arbetar degen hårdare, lätt att ta i för mycket mjöl).Ärvde en Bosch av mina svärföräldrar som inte höll tät i botten.Köpte en Electrolux i fjol tycker att den skvätter över deg(lär mig kanske nån gång) Vet inte vilken som är bäst ,har lärt mig att man måste vänja sig o bli kompis med den assistent man väljer o att det tar ett tag.Bra är om det är en stor degskål till jäsdegar.Har en vän som jobbar i kök som rekomderade en Kenwood major den med stor degskål men den är ganska dyr


    Hej, jag har lärt mig att maskinen "skvätter" vid för hög hastighet. Så mitt tips är, sänk farten lite och öka den sedan efterhand.


    TACK för det tycker jag provat men tålamod är inte min dygd:D

  • Eery 24 juni 2009

    Jag är också (inte helt hemligt) lite kär i Kenwood Major med stor degskål. Mamma har haft sin sen stenåldern, fast en modell mindre och den funkar hur bra som helst fortfarande. Dyr är den absolut men utslaget på 25-30 år så blir det inte så farligt. (L)

  • mattant41 24 juni 2009

    Jag har en bosch och är nöjd med den, har också råkat ut för att den började läcka i botten men vi bytte packning på rostfria bunken och så var det problemet ur världen. Har både mixer och matberedartillsats till men de använder jag sällan utan har en liten matberedare också, däremot en stor plastskål som jag kan göra deg i (5liter tror jag) eller använda typ stora ballongvispar i används flitigt., köttkvarn och passertllsats, ja då räcker det ju med en apparat.

  • Jenny_N 25 juni 2009

    Tack för alla era svar och åsikter.

    Jag tror ändå att jag har kommit till en slutsats. Det finns egentligen 3 lösningar.
    1. Köpa en elektrolux, plus en liten matberedare. Nackdel: Den kraftigare versionen kostar 3500:- och plus separat matberedare så blir totalpriset ganska högt.
    2. Bosch MUM6N22 har en variant med 6,2 liters degbunke, dock tycker jag att tillbehören till den verkar dyra och matberedardelens skål är bara på 1 liter och det är lite snålt. Sedan känns den aningen klumpig. Dessutom får jag en köttkvarn på köpet som jag egentligen inte vill ha. Däremot finns det hur många tillbehör som helst till den.
    3. Braun K3000 har en 3 i 1 assistent som verkar vettig, det står inget om hur stor skålen är, däremot så tar både Bosch och Braun degar på 4 kg (2kg mjöl+ tillbehör) så då måste skålarna vara lika stora. Tror inte det finns några ytterligare tillbehör.

    Jag tror ändå att det lutar åt en Braun K3000.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.