Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Husmorstips

  • 21 juni 2000

    Har någon smarta husmorstips till köket?

  • 22 juni 2000

    Det har ju åskat mycket senaste dagarna och det gör att mjölk och grädde surnar fortare. Husmorstipset är att ställa en silvbersked i så håller de sig längre!

  • 22 juni 2000

    Kanske inte just tips till köket, men ett bra tips ändå. Det kan ju bli rökigt inne om man har gäster. Sätt då en skål med ättika i rummet över natten. Visst luktar det lite ättika på morgonen, men bättre det än rök!

  • Milla81 18 mars 2008

    Om det är svårt att få helt rent i toaletten - häll i ett par matskedar ättikssprit och låt verka över natten - det blir rent och fint

  • Jennysamuelsson 18 mars 2008

    Inte ett svar,men en tilläggsfråga till husmorstipsen. Hur ska jag få bort alla frukt/banan/blomflugor?? De är inte i fruktskålen, utan vid diskbänken.:o
    Ha de gött!

  • Lovis 18 mars 2008

    Kan funka med torkade citrusfrukter som är skivade.

  • Milla81 18 mars 2008

    Om barnen har spillt glitterlim, som inte är vattenlösligt, på kläderna är det jättelätt att få bort det med limborttagningsmedel - finns att köpa där man köper målarfärg. Det ger inga fläckar. Fungerar nog på annat lim också men det har jag inte provat.
    Milla

  • Deckis 18 mars 2008

    Skrivet av Jennysamuelsson den 18 mar 2008

    Inte ett svar,men en tilläggsfråga till husmorstipsen. Hur ska jag få bort alla frukt/banan/blomflugor?? De är inte i fruktskålen, utan vid diskbänken.:o
    Ha de gött!

  • Svesse60 18 mars 2008

    Skrivet av Jennysamuelsson den 18 mar 2008

    Inte ett svar,men en tilläggsfråga till husmorstipsen. Hur ska jag få bort alla frukt/banan/blomflugor?? De är inte i fruktskålen, utan vid diskbänken.:o
    Ha de gött!


    Ja dessa är inte roliga att ha i köket!!!! :@ Jag vet att de dras till gula kärl så jag brukar plocka fram en gul skål/bunke/tallrik, hälla i äppelvinäger, lite vatten och ca 2 droppar diskmedel. OBS! skålen behöver inte vara proppfull av blandningen, utan 1-2 cm i botten räcker. Om du inte tycker att detta fungerar, så kan jag ge ett annat tips också, som jag brukar göra. Jag tar fram dammsugaren! Suger upp de små otäckingarna med dammsugarröret. Detta brukar jag göra några ggr/kväll i några dagar, sen är de väck.
    Lycka Till!!
    Eva

  • vanillalover 18 mars 2008

    Detta recept finns här och det tackar vi "Lilljeppe" för!
    /Marie
    Ingredienser
    2 del äppelcidervinäger
    1 del sirap
    några droppar diskmedel

    Beskrivning
    Blanda ihop
    Häll upp i ett kupat glas och vips så hittar dina små husdjur glaset och lämnar din frukt ifred.

    Funkar faktiskt:-)
    Skrivet av Lilljeppe
    2007-10-26


    Skrivet av Jennysamuelsson den 18 mar 2008

    Inte ett svar,men en tilläggsfråga till husmorstipsen. Hur ska jag få bort alla frukt/banan/blomflugor?? De är inte i fruktskålen, utan vid diskbänken.:o
    Ha de gött!

  • evaldo 18 mars 2008

    Skrivet av Benjamin den 22 jun 2000

    Kanske inte just tips till köket, men ett bra tips ändå. Det kan ju bli rökigt inne om man har gäster. Sätt då en skål med ättika i rummet över natten. Visst luktar det lite ättika på morgonen, men bättre det än rök!

    Det bästa är att förbjuda rökningen inne.

  • malind 18 mars 2008

    Skrivet av Jennysamuelsson den 18 mar 2008

    Inte ett svar,men en tilläggsfråga till husmorstipsen. Hur ska jag få bort alla frukt/banan/blomflugor?? De är inte i fruktskålen, utan vid diskbänken.:o
    Ha de gött!



    Hej prova att blanda lite vinäger och en droppe diskmedel,låt det stå i en skål brevid.lycka till

  • monac 18 mars 2008

    har ni blom/banan flugor nu redan????:o

  • Ketronya 18 mars 2008

    Sterain på kläderna stryker man ganska lätt bort med ett melittafilter emellan plagget och strykjärnet, kaffefiltret suger upp stearinet :)

  • farmoreva 18 mars 2008

    Om man torkar ur kylskåpet med lite ättika på trasan får man en frisk lukt , man kan ställa en liten skål med ättika över natten, det funkar bra det med.
    Om man har fått en fläck på kläderna, pröva att spraya med fläckborttagningsmedel för möbler Min flaska heter Stainless inköpt i möbelaffär. Funkar jättebra på möbler (vinfläckar, barnkritor mm) och mattor ex vis.

  • Jenny_me_Y 18 mars 2008

    Skrivet av evaldo den 18 mar 2008

    Skrivet av Benjamin den 22 jun 2000

    Kanske inte just tips till köket, men ett bra tips ändå. Det kan ju bli rökigt inne om man har gäster. Sätt då en skål med ättika i rummet över natten. Visst luktar det lite ättika på morgonen, men bättre det än rök!

    Det bästa är att förbjuda rökningen inne.


    Håller helt med!

  • bejofr 18 mars 2008

    Flugor!!!!jag brukar lägga lagerblad där flugorna är. dom gillar inte det och försvinner rätt fort.

  • GodareMat 18 mars 2008

    Gamla knep från mormor...

    Ibland blir det för mycket värme till och med på lägsta på spisplattorna, tex när man kokar risgrynsgröt. Lägg ett par gamla kopparmynt mellan plattan och grytan så ett luftspalt bildas och värmen blir alldeles utmärkt. Jag brukar göra så när jag kokar ris också.

    Locket på potatisgrytan vill bara inte ligga kvar så att det blir en glipa? Löser man lätt med en klädnypa av trä som man sätter på grytans kant och locket ligger kvar med en liten glipa.

  • Tita 20 mars 2008

    (Y) Tips hur att koka ägg och spara ström dessutom.
    Lägg äggen i en kastrull. Häll på endera kokande vatten från en vattenkokare eller vatten från kranen. Låt koka upp. Stäng av värmen. Låt locket vara på. För ett "lagom" mellankokt ägg, låt stå i 6 minuter. för ett hårdkokt i 9 minuter.

  • Tita 20 mars 2008

    :) Häll en slatt klorin eller ättika i blomvattnet så ruttnar inte vattnet och blommorna håller sig längre.
    Se dessutom till att INGA blad får finnas under vattenytan. De avger då ett gift som inte blomman tål (!)
    Glad Påsk!
    Tita

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.