Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

I invandrarbutiken

  • petrapack 14 maj 2011

    Jag gillar verkligen att gå runt i invandrarbutiker och leta bland mat från alla världens hörn. Problemet är att jag alltid kommer hem med något som jag inte vet hur det ska tillagas. Igår köpte jag t.ex torkade citroner. Jag har för mig att man lägger de som de är i grytor men jag skulle bli glad om jag får lite tips på vad de passar till. Köpte också pärlcouscous, hur tillagar man det? Har du några tips på vad du brukar köpa i din invandrarbutik så är jag glad om du delar med dig så har jag lite uppslag nästa gång jag går och handlar.

  • enaw 14 maj 2011

    pärlcouscous kokas för det mesta i ca 20 minuter och är mer som kompakt pasta än couscous.

    jag har det för det mesta i grytor och soppor som jag vill har lite mättande, har testat dem som tillbehör vid sidan om men det var inget vi fastnade för, blev mer som känslan av att äta en kompakt gröt.

    jag köper alltid oliver, mozzarella och paprikapulver i invandrarbutiken. sen är jag nyfiken och provar det mesta annat också :)

  • MatAnders 14 maj 2011

    Jag bunkrar upp med kryddor,ris och även färdiga kryddblandningar/maträtter(ofta olika curry rätter) man bara tillsätter kött,lök och t.e.x kokosmjölk,sen brukar dom ha massa spännande färgsättnings burkar som ger maten en x-tra push. Även billiga pita både stora och små till bra priser. Även bulgur,linser m.m på själv plock e ett tips. Sedan köper jag alltid min maggi soja sås som man brukar ha svårt att hitta i vanliga affärer.

  • WiolaH 15 maj 2011

    Man hittar ofta goda grönsaksinläggningar (typ pickles), inte så söta men knapriga och goda. Saltgurka med sting (kryddad med chilipeppar). Harissa (i tub så den håller sej länge). örtteer som är goda att göra iste av i sommarvärmen. Och som "MatAnders" en massa spännande kryddor (Y)

  • estrid1 15 maj 2011

    Rose surup dvs. rosensaft är en specialitet som varmt rekomenderas!

  • bellafri 15 maj 2011

    Torkade citroner använder man i mellanöstern direkt i grytor. De kokar med och blir mjuka och avger en svag syrlig smak. Men man äter dom ej dom e lite beska men kläm gärna ur dom....

  • terinon 15 maj 2011

    Jag köper nästan alltid mina grönsaker, färska örter och kött där eftersom priserna är mycket bättre än på andra ställen. Sen blir det mycket linser, bulgur, valnötter och kikärtsmjöl.

  • MatAnders 15 maj 2011

    Dom brukar ha rosen vatten vad har man det till?

  • husmusen88 15 maj 2011

    Gillar dessa "invandrarbutiker", Det finns alltid så mycket konstigt och spännande på sånna ställen! Hälften vet jag inte ens vad det är eller hur det tillagas, men en del saker kan man ju gissa sig till.
    Jag brukar alltid få recepttips av någon vänlig människa när jag tittar på något och ser allmänt förvirrad ut :)

  • Mistys 15 maj 2011

    Feta ost såklart. Finns ingen ost i vanlig butik värd namnet feta i jämförelse.
    Finns också en sorts pinjenötter att köpa som är magiskt goda. Större än de i vanlig butik och enligt min granne från Syrien av en helt annan sort än den vi är van att se.

  • The_mama97mia 16 maj 2011

    Håller med Misty, fetaost/fårost i bit och inlagda oliver!
    Om man har turen att hitta en butik med delikatessförsäljning liksom.

    Tipsar om kryddan Sumak som är toppen att ha i diverse kötträtter, även tomatsallad m.m. Syrlig krydda, persisk?
    Jag har den i köttfärskebab bland annat.

  • Bumbis 17 maj 2011

    Jag köper alltid panko (ett grovt ströbröd) och fryst vårrulledeg i olika storlekar när jag besöker en sådan butik. Ofta följer det oxå med några olika kryddor eller grytbaser, finns så mycket att det är svårt att välja.

  • Ansam 17 maj 2011

    Rosenvatten används till desserter. Finns även recept på macarons med rosenvatten, trots att macarons inte är någon arabisk dessert. Man brukar även ha det på bröllop och "spruta" på brudparet för tur (har jag för mig). Luktar gudomligt och bröllop för mig i alla fall =)

    Torkad citron och även torkad lime har jag i grytor. Jag brukar sticka hål i dem med en gaffel innan jag lägger i dem.

  • MatAnders 17 maj 2011

    Skrivet av Ansam den 17 maj 2011

    Rosenvatten används till desserter. Finns även recept på macarons med rosenvatten, trots att macarons inte är någon arabisk dessert. Man brukar även ha det på bröllop och "spruta" på brudparet för tur (har jag för mig). Luktar gudomligt och bröllop för mig i alla fall =)

    Torkad citron och även torkad lime har jag i grytor. Jag brukar sticka hål i dem med en gaffel innan jag lägger i dem.


    Man tackar för svaret gällande rosvattnet, dom där citronerna måste testas jag är ju tokig i citron och det lyfter en köttgryta rejält.

  • petrapack 17 maj 2011

    Hur många torkade citroner blir lagom i en gryta för fyra personer?

  • dofter 19 maj 2011

    Skrivet av MatAnders den 15 maj 2011

    Dom brukar ha rosen vatten vad har man det till?


    Hej MatAnders! Rosenvatten kan användas till mkt,bla ansiktsvatten och desserer bla,ljuvlig doft!
    mvh dofter/Elisa.

  • MatAnders 19 maj 2011

    Skrivet av dofter den 19 maj 2011

    Skrivet av MatAnders den 15 maj 2011

    Dom brukar ha rosen vatten vad har man det till?


    Hej MatAnders! Rosenvatten kan användas till mkt,bla ansiktsvatten och desserer bla,ljuvlig doft!
    mvh dofter/Elisa.


    Man tackar blir o pröva en flaska :)

  • Ansam 30 maj 2011

    Skrivet av petrapack den 17 maj 2011

    Hur många torkade citroner blir lagom i en gryta för fyra personer?


    1 stor eller 2 små. Om du sticker hål i dem och trycker till dem ibland, så ger de mer smak.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.