Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

I mitt kök

  • Meela 14 december 2009

    Hej, jag har idé torka. Är så trött på samma vanliga mat. Så jag vet inte alls va jag ska göra för middag plus att jag har inte pengar att gå ner och handla.
    Jag tänkte nämna lite saker jag har i kylskåpet och hoppas på att någon av er alla är kreativa och har lust att ge mig mattips:

    Tunnskivade kotletter
    2,5DL crème fraiche
    färska champinjoner (Tror de är ätbara fortfarande)
    ost
    majs
    mjölk
    3ägg
    sen de som behövs för stekning smör och olja
    soja
    pasta
    vitlök

    (går de att göra nått av detta)
    Har två timmar på mig lite drygt att få maten klar, så om någon maträtt som tar längre tid hinner jag nog inte

  • Rosie85 14 december 2009

    Hej!
    Jag skulle steka kotletterna lite lätt så de får yta och sedan lägga dem i en ugnsform.
    Göra sås på creme fraishen och vitlök skulle ju kunna vara i den om man vill... antar att du har mjöl hemma?
    och majsen och championerna skulle jag nog steka lite också och hälla över i ugnsformen.
    Häll över såsen i ugnsformen och strö ost över och in i ugnen till det bubblar och har fin färg.
    Koka pasta och ät till.
    Sådana saker brukar jag hitta på när vi har lite kvar innan vi behöver handla...
    Hoppas det kan hjälpa lite iaf...

  • jimboz 14 december 2009

    Jag ska precis göra kotletter idag och jag steker dom först på båda sidor sedan häller jag på créme fraiche, diverse kryddor och buljong som får puttra tills kotletterna är genomstekta.
    Du kan ju alltid panera dom först med äggen som du har = mjöl,ägg ströbröd.
    Ta upp kotletterna och ha i lite ost och vitlök i såsen när du ändå håller på .Häll i pastan och rör om.
    Majsen är god att äta bredvid :)

  • Meela 14 december 2009

    men de går alltså att bara steka kotletterna och sedan hälla i crème fraichen man behöver inte grädde för att göra sås? jag är så osäker på att laga mat är lite nybörjare än antar jag :)

  • Rosie85 14 december 2009

    Jadå det går fint det.
    Har man inte grädde kan man ta mjölk och har man inte det kan man även göra sås på vatten.
    Sås på steksky är också gott!
    Då häller man bara vatten i stekpannan efter att man stekt och tagit upp köttet och kokar skyn lite så det mesta lossnar och sedan häller man över det i en kastrull och gör sås av det...
    Men som den som skrev innan så creme fraische över blir supergott och bra!

  • Meela 14 december 2009

    oki men då vet ja nog vad jag ska göra. Tack så mycket :)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.