Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

iduktionshäll!!!!

  • Matvagott 12 maj 2009

    :o Hejsan allamatklubbsvänner

    Har precis gjort nytt kök och vi köpte en induktionshäll...
    Först var vi väldigt tveksamma till att köpa en sån...men efter många om och men köpte vi en...(L)

    Hörde av många att det var en ovän:@ i början men sedan att man inte kan vara utan den...(L)


    Och vill bara instämma ..
    Det går fort med att koka upp vatten ..
    men lite svårt att lära sig när man steker eller gör någon gryta eller så...Hur man ska ställa in temp....
    Men det går bättre och bättre för varje gång vi använder den...Inget har blivit bränt..jo gubben gjorde sås för ett par dagar sedan..o visst brände den fast i botten..
    Nackdelen var att vi fick köpa nya kastruller...
    men det var helt ok de behövdes bytas ut en del i alla fall


    Nu undrar jag är det fler som har induktionshäll och vad tycker du eller ni.....(L)

  • freddan__ 14 maj 2009

    jobbar med induktionshäll. va svårt att vänja sig i början då jag varit van vid gas sen tidigare men nu när jag lärt mig o kontrollera de så tycker jag det är kanon.
    visst gas i all sin ära men induktion går satans fort

  • systeryster 14 maj 2009

    Stor risk för att bränna vid maten bara. Men brända pannkakor gåt också att äta.:(
    Har ännu inte lärt mig.:)

  • zudette 14 maj 2009

    När man lärt sig hantera temperaturerna och de snabba växlingarna så är den oslagbar, bränner sällan något numer....- Induktion är den enda lyx vi kostade på oss i vårt nya hus och ångrar mig inte en sekund! Jag vill ALDRIG byta bort den!(Y)

  • poffa 30 maj 2009

    Inte många professionella kök/ restauranger som använder sig av induktionshäll, hm, iúndrar varför.. :p

  • kattgnag 30 maj 2009

    Ja. varför??

    Själv skulle jag vilja ha en gasspis för då känner jag att det är jag som kontrollerar värmen HÄR och NU.
    Det gör jag aldrig med en vanlig spis (som jag har nu). Eller induktionshäll (aldrig provat!)?
    Men bor man i ett hus långt ute på landet lär man väl aldrig få till nån gasspis......:(

  • Matvagott 16 juni 2009

    Hejsan Allihopa...(Y)


    Ville bara ge en liten vink att idutionshällen som jag skrev om i början av denna tråd är helt suverän...(L)(L)(L)
    Visst har det hänt lite olyckor:o men inte så många..och det tag ingen tid.....
    Vi är helnöjda......

    Kan rekommendera den varmt:D:D

  • 1337chef 29 juli 2009

    Hur beter sig en indukltions häll?
    På keramik häll har jag sett att den pulserar (on-off), är det samma med en induktion eller minskar den effekten?

  • Okänd 29 juli 2009

    En keramikhäll blir varm, det blir inte en induktionshäll!
    Det är bara grytan och dess innehåll som blir varmt, genom induktion, inga märkvärdigheter.
    På en induktionshäll går det inte att värma något i en aluminiumkastrull om den inte har en yttre botten av stål.

  • annica_johansson 29 juli 2009

    Hej(Y)
    Jag har en induktionshäll och jag tycker att den är jätte bra.
    jag har typ boster funktion, det går att värma större mängd vatten fortare(Y)(Y)
    har inte haft några problem med att laga mat på den(L)
    Men har bränt sås ett par gånger så man har fått skura kastruller ett par gånger:@:@

  • Cassiopeya 29 juli 2009

    Hola! Intressant diskussion, om allt går som det ska, kommer jag nog snart också ha induktionshäll. Undrar nu vad det är för kastruller man ska ha??

    Tips till brända kastruller: Häll i vatten och en skvätt kaustiksoda och låt stå några timmar, jag tycker det går lättare att ta bort det brända sen. :p

  • Bossse 29 juli 2009

    I vårt hus har vi både vedspis och induktionshäll. Nu när hustrun inte är hemma längre så lagar jag mycket mat på vedspisen---inte nu på sommaren---. men induktionshällen är nog den bästa spis vi någonsin haft. Nackdelen när vi köpte spisen var att alla aluminiumkastruller fick bytas ut. Man måste ha en kastrull med ett magnetiskt material i botten. Spisen blir varm på ett ögonblick. Den kallnar inte direkt därför att det som kokats på plattan har även hettat upp spisytan.Utanför den plattan är spisen kall. Steker du fläsk eller annat som stänker så täcker du spisen med en tidningssida. Den tar inte eld eftersom den inte är magnetisk--men allt stänk fastnar. Sen in i vedspisen med pappret. Kokar du ägg eller annat på tid så måste du lägga till mera koktid. Detta för att spisen är så snabb med uppvärmningen. Tex. Jag brukar koka äggen 7 min på vanliga spis men nu måste jag koka 8 min för att få samma hårdkokta ägg. Jag lägger äggen i kallt vatten från start.
    Spill som brännts fast tar du bort med en speciell skrapa som följer med spisen när du köper den. Annat spill torkar du bara bort. Utanför plattan du använder är spisen kall. Det funkar bra. Du rengör den med disktrasan bara. Inget annat. Har inte testat stöt-tåligheten. För oss --nu med facit i hand--- så torde det inte finnas något bättre alternativ. Men där är ju smaker och tyckanden olika.
    Hällen reagerar direkt när du sänker värmen om risk för vidbränning föreligger. Likaså när du höjer värmen. Jag anser att risken att bränna vid är mindre med induktionshällen än på en vanlig elspis. Jag har ännu ej "lyckats" bränna vid nåt ---men osvuret är kanske bäst även här.
    Att inte proffs har induktionshäll beror nog på att de flesta har gas-spisar i sina kök.

  • berggrenskan 29 juli 2009

    Vi bytte till induktionshäll när vi byggde om köket för två år sedan och jag har inte ångrat mig en sekund.(Y) Supersnabb, lyckades dock koka över några ggr i början. Man får INTE gå ifrån köket när man satt på kastrullen på högsta effekten.
    Men, man måste inte alltid starta med högsta effekten, när jag ska hetta upp en stekpanna t.ex brukar jag sätta effekten på 6/10 för en något långsammare uppvärmning så att hela stekytan blir jämnare uppvärmd.

    Kärl som skall fungera på en induktionshäll måste var magnetiska, kolla enklast med en liten magnet vilka du kan använda. Gjutjärn går t.ex utmärkt.

  • Matvagott 29 juli 2009

    Skrivet av annica_johansson den 29 jul 2009

    Hej(Y)
    Jag har en induktionshäll och jag tycker att den är jätte bra.
    jag har typ boster funktion, det går att värma större mängd vatten fortare(Y)(Y)
    har inte haft några problem med att laga mat på den(L)
    Men har bränt sås ett par gånger så man har fått skura kastruller ett par gånger:@:@


    Hejsan...
    Jag kan instämma med att vi har kokt över när vi lagat sås..och bränt vid en kastrull med ris..men nu har jag riskokare oxå den är helt suverän...
    Vill bara säga att vi är jättenöjda med induktionshällen..Alltså gjorde vi ett rätt köp....

  • Matvagott 29 juli 2009

    Skrivet av Bossse den 29 jul 2009

    I vårt hus har vi både vedspis och induktionshäll. Nu när hustrun inte är hemma längre så lagar jag mycket mat på vedspisen---inte nu på sommaren---. men induktionshällen är nog den bästa spis vi någonsin haft. Nackdelen när vi köpte spisen var att alla aluminiumkastruller fick bytas ut. Man måste ha en kastrull med ett magnetiskt material i botten. Spisen blir varm på ett ögonblick. Den kallnar inte direkt därför att det som kokats på plattan har även hettat upp spisytan.Utanför den plattan är spisen kall. Steker du fläsk eller annat som stänker så täcker du spisen med en tidningssida. Den tar inte eld eftersom den inte är magnetisk--men allt stänk fastnar. Sen in i vedspisen med pappret. Kokar du ägg eller annat på tid så måste du lägga till mera koktid. Detta för att spisen är så snabb med uppvärmningen. Tex. Jag brukar koka äggen 7 min på vanliga spis men nu måste jag koka 8 min för att få samma hårdkokta ägg. Jag lägger äggen i kallt vatten från start.
    Spill som brännts fast tar du bort med en speciell skrapa som följer med spisen när du köper den. Annat spill torkar du bara bort. Utanför plattan du använder är spisen kall. Det funkar bra. Du rengör den med disktrasan bara. Inget annat. Har inte testat stöt-tåligheten. För oss --nu med facit i hand--- så torde det inte finnas något bättre alternativ. Men där är ju smaker och tyckanden olika.
    Hällen reagerar direkt när du sänker värmen om risk för vidbränning föreligger. Likaså när du höjer värmen. Jag anser att risken att bränna vid är mindre med induktionshällen än på en vanlig elspis. Jag har ännu ej "lyckats" bränna vid nåt ---men osvuret är kanske bäst även här.
    Att inte proffs har induktionshäll beror nog på att de flesta har gas-spisar i sina kök.


    Ville bara tillägga en sak Gud så smart och lägga tidningspapper..Tack för tipset....(L)

  • Okänd 29 juli 2009

    Skrivet av poffa den 30 maj 2009

    Inte många professionella kök/ restauranger som använder sig av induktionshäll, hm, iúndrar varför.. :p


    Inte alls svårt att förstå, om man jobbat i ett sådant kök förståss!! :D

  • 1337chef 29 juli 2009

    Låter som att man skall sparka ut sin gamla spis...
    I och med att alla mina kastruller är "induktions säkra" så verkar det inte finnas några nackdelar.
    Dax att spendera!

  • Cassiopeya 29 juli 2009

    Skrivet av Matvagott den 29 jul 2009

    Skrivet av Bossse den 29 jul 2009

    I vårt hus har vi både vedspis och induktionshäll. Nu när hustrun inte är hemma längre så lagar jag mycket mat på vedspisen---inte nu på sommaren---. men induktionshällen är nog den bästa spis vi någonsin haft. Nackdelen när vi köpte spisen var att alla aluminiumkastruller fick bytas ut. Man måste ha en kastrull med ett magnetiskt material i botten. Spisen blir varm på ett ögonblick. Den kallnar inte direkt därför att det som kokats på plattan har även hettat upp spisytan.Utanför den plattan är spisen kall. Steker du fläsk eller annat som stänker så täcker du spisen med en tidningssida. Den tar inte eld eftersom den inte är magnetisk--men allt stänk fastnar. Sen in i vedspisen med pappret. Kokar du ägg eller annat på tid så måste du lägga till mera koktid. Detta för att spisen är så snabb med uppvärmningen. Tex. Jag brukar koka äggen 7 min på vanliga spis men nu måste jag koka 8 min för att få samma hårdkokta ägg. Jag lägger äggen i kallt vatten från start.
    Spill som brännts fast tar du bort med en speciell skrapa som följer med spisen när du köper den. Annat spill torkar du bara bort. Utanför plattan du använder är spisen kall. Det funkar bra. Du rengör den med disktrasan bara. Inget annat. Har inte testat stöt-tåligheten. För oss --nu med facit i hand--- så torde det inte finnas något bättre alternativ. Men där är ju smaker och tyckanden olika.
    Hällen reagerar direkt när du sänker värmen om risk för vidbränning föreligger. Likaså när du höjer värmen. Jag anser att risken att bränna vid är mindre med induktionshällen än på en vanlig elspis. Jag har ännu ej "lyckats" bränna vid nåt ---men osvuret är kanske bäst även här.
    Att inte proffs har induktionshäll beror nog på att de flesta har gas-spisar i sina kök.


    Ville bara tillägga en sak Gud så smart och lägga tidningspapper..Tack för tipset....(L)


    Håller med ovanstående, vad smart med tidningspapper! Ska jag komma ihåg =)

  • maggan2008 29 juli 2009

    Håller med om att induktionshäll är kanon. (Y) Kan värma vatten mycket snabbt och även att få ner värmen snabbt om det finns risk för överkok. Det händer väl när man vänder ryggen till. :o
    Enda nackdelen jämfört med traditionell spis är att mjölk måste värmas ytterst försiktigt och under omrörning eftersom det lätt bränns vid.
    (Nästa spis blir dock en gasspis eftersom jag ännu inte haft förmånen att prova en sådan ännu.)

  • mufflonfaar 30 juli 2009

    Tycker också att induktionsspisen är smidig, mina föräldrar har införskaffat en som jag har provat några gånger. Men det finns en sak som gör att jag inte kommer skaffa en själv! När spisen är igång avger den ett ljud, ungefär som när man står under en högspänningsledning, fast svagare. Det är alltså inte högljutt, mendet ligger på precis fel frekvens för mig. Får ont i huvudet varenda gång. Kan till och med känna, när jag sitter i ett angränsade rum, när någon sätter på spisen. Säkerligen inget utbrett problem, det är ingen annan här hemma som känner av det heller, men ändå kanske något att tänka på innan man köper en spis. Prova att använda en innan ni köper den! :)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.