Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Isodieten

  • Isia88 25 februari 2011

    Hej alla.

    Fick hem boken "Isodieten" av Fredrik Paulún m fl igår, och är helt haj på att köra denna diet närmaste 8 veckorna - den verkar suverän!
    Jag undrar om det är någon som känner till denna diet, och som kanske kan ge lite kommentarer på den. Jag är nämligen inne nu på att gå till Willys och punda ut gigantiska pengasummor på mat, har gjort en lååååång lista på saker som behövs.

    För er som undrar vad isodieten är, det för att citera hemsidan (www.isodieten.se):
    "Isodieten är en lågkolhydratsdiet med hög kvalité som ger mer energi, mindre sötsug och effektiv viktminskning utan att tumma på hälsan." Man använder sig av råvaror, mycket baljväxter och nötter, hög mängd protein och håller borta bland annat gluten helt och hållet. Med hjälp av detta ska man tydligen gå ner ett kilo i veckan.

    Men som sagt, skulle vilja höra lite vad folk har att säga om denna diet. :)

  • Mistys 25 februari 2011

    Jag kör LCHF och det är ju en lite hårdare variant av iso dieten. Vet inget om Iso men kan säga att drar man ner rejält på kolhydraterna får man många positiva följder:
    * viktnedgång
    * minskad insulinutsöndring
    * minskad cancerrisk
    * minskade magbesvär i form av gaser mm
    * helt försvunnet sötsug
    * inget blodsockerfall
    * ingen eftermiddags trötthet
    * Minskat sug mellan målen
    * Fräschare hår och hy
    * Minskat eller helt försvunnen astma och allergi
    * Minskad eller helt försvunnen diabetes ,Många slutar helt och tar insulin
    * Man äter mer sällan och håller sig mätt längre.

    Lycka till med din satsning ;)

  • Isia88 26 februari 2011

    Har tittat litet på LCHF-dieten och den verkar intressant. Dock har jag talat med min väninna om just denna metod, hon studerar till läkare och har berättat om fall där personer fått "fettlever" på grund av mängden fett man äter. Hur sanningsenligt detta är, är svårt att avgöra - har läst att fettlever relateras till alkoholkonsumtion.

    Tycker isodieten verkar intressant eftersom man fördelar jämnt mellan kolhydrater och fett, men låter protein vara den viktigaste komponenten (ca 70%, om jag förstått/minns det rätt). Protein ger en bra mättnadskänsla som dessutom håller i sig längre - positivt!

    Ska bli spännande att testa detta!
    Det blev fyra stora matkassar fyllda med allt från frysta bär till kålrabbi.

  • Isia88 26 februari 2011

    Fel hade jag.

    Från Fredrik Paulúns blogg:
    "Isodieten är isokalorisk, dvs du får lika många kalorier från fett, protein resp kolhydrater och andelen är naturligtvis cirka 33%. En viss tolerans finns när det gäller de exakta andelarna, men 1/3 av varje är vad man bör sträva efter."

  • Mistys 26 februari 2011

    Diskussionerna om LCHF är olika. Forskningar ( som tystats ner av bla dom som säljer lättprodukter) visar att LCHF är vad vi människor ska äta. Eskimåer, Inuiter och många andra folkslag hade inte en sjukdom fram tills dom fick tillgång till vår mat med pasta, ris och andra kolhydrater. Läs gärna läkaren Andreas Eernfelth bok matrevolutionen. Chansen att man får fettlever av fett eller blir fet av fett är ungefär lika stor som att man blir grön av att äta grönsaker.
    Vi människor är byggda att äta proteiner och fett. Finns mycket forskning om detta men som sagt har den tystats ner av stora jättar på marknaden som vill sälja. Bla Becel har betalat för att vissa saker ska tystas ner. ( Mina rader här är hämtade från Läkaren Andreas Eenfelths bok )

    När började fetman explodera i bla USA? På 80-talet! När började man tala för minskad fettkonsumtion och man började spotta ut lightprodukter i butikerna? På 80-talet!

    Att byta ut kolhydrater mot fett låter som om man äter mängder med fett men så är det inte det är ett missförstånd, fett mättar bättre och det räcker oftast med att man steker i en klick riktigt smör utan att vara rädd för fettet. Äter man sen en gryta eller sås väljer man riktig creme fraiche inte light.

    Olika dieter passar olika människor och iso dieten är säkert superbra den också. Jag menar den går väl också ut på ett neddrag av kohydrater och riktig mat utan lightprodukter.
    man måste prova sig fram och jag är säker på att du kommer må mycket bättre efter att ha bara dragit ner kolhydraterna litegrand. Vinsten vi är ute efter är ju ett minskad insulinpåslag som inte är nyttigt och det får man ju på bägge ;)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.