Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Istället för 'Brandy*

  • MelissaJonsson 3 mars 2009

    Har ett recept på en sås där en av ingredienserna är 'brandy'. Jag vet att man kan byta ut det mot cognac, cider eller annan alkoholhaltig dryck. Har inte det hemma så undrar om man inte kan byta ut brandyn, eller helt utesluta den och ändå få samma smak på såsen. Någon som vet?

    Tacksam för svar, Melissa

  • Amika 3 mars 2009

    Brandy är samma sak som cognac. Det är det engelska namnet. Jag tror inte att såsen får samma smak alls om du tar bort den helt. Men det finns ju cognacessens på affärer... Kanske man kan byta ut mot lite sån? :) För just cognac har ju en sån särpräglad smak. Men jag tycker att du kan testa att byta ut det mot kanske lite portvin, madeira eller någon annan smakrik dryck? Exprimentera. :) Men jag kan säga att även balsamvinäger eller svartvinbärssaft ger en jättegod smak åt såser.
    Hoppas jag har kunnat inspirera lite iallafall. :)
    mvh
    Jonna

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.