Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

jäst

  • maithab 23 augusti 2008

    Hej!
    Nej jäst ska inte frysas eftersom jästcellerna då kan frysa sönder och förlora jäskraften. Den perfekta lagringstemperaturen är 0 - 4°C (upp till +8°C är okey). Läs mer om jäst på jästbolagets hemsida http://www.jastbolaget.se.

    Ett utmärkt sätt att alltid ha jäst hemma är som sagt att använda torrjäst. Den håller inte hur länge som helst eftersom det handlar om "levande" organism, som jäst ändå är, men den har betydligt längre hållbarhet. Resultatet blir detsamma under förutsättning att man gör som rekommenderat, blandar ut jästen med mjölet och tillsätter lite varmare degvätska (står på förpackningen).
    Håller inte med om att det blir degigt. Det beror nog snarare på mjölet än på jästen i så fall. Ibland kan det ju behövas mer mjöl och ibland mindre beroende på kvalitet, temperatur och luftfuktighet.

    Ett annat alternativ som nämns ovan är Dr Oetkers jäsblandning, en quickjäst. Det är en blandning av torrjäst och bakpulver, som blandas med mjölet (som torrjäst) men degvätskan behöver inte värmas utan kan tillsättas kall och degen behäver bara jäsa EN gång (inte två som brukigt) i ca 15 minuter. Det går alltså betydligt snabbare.
    Nackdelen med det är att brödet inte hinner utveckla lika mycket arom som ett bröd som läser långsamt och länge. (Men det är utmärkt att använda om familjen kommer på att de vill ha pizza när det är ont om tid. Då kan degen jäsa medan ugnen blir varm och man plockar fram ingredienserna).

    Men för att återgå till trådstartarens problem, vad tar man till om man nu inte har jäst hemma? Ja, det beror ju på vad man vill baka. Bakpulver och bikarbonat kan vara alternativ. (sök lite på nätet)

    Bikarbonat kräver något syrligt som t.ex. filmjölk. Det finns goda limpor med filmjölk och lingonsylt, där man bara blandar ihop en smet och sedan gräddar i ugnen.
    Bakpulver kan man ju använda till bl.a. scones och hastbullar.

    Lycka till!

  • rhg 23 augusti 2008

    Jag har använt fryst jäst. med bra resultat.

  • busan37 23 augusti 2008

    Jag har använt fryst jäst många gånger utan problem. När jag gick på restaurangskola så fanns det en bagare där som sa att det inte är några problem att använda fryst jäst. Använder samma mängd som färsk.

  • redd 23 augusti 2008

    Förmodligen har det att göra med hur man fryser in jästen.

    Personligen skulle jag gissa att frysen skall vara riktigt kall så att jästen blir "djupfryst" fort.
    Har för mig att det fungerar så här i teorin.
    Orsaken är att det under frysningsprocessen skapas iskristaller som bl.a. skadar celler. Dessa kristaller växer till frysningen är klar så ju längre tid det tar desto dödare jäst...

    Så ni som använder fryst jäst, hur kallt har ni i frysen?

    FYI skall det gå att ha halvklart bröd i frysen.. Hittade ett pizzarecept där man tydligen kan frysa in dom och sedan baka ut dom vid senare tillfälle
    Pizzadeg

  • boz1965 23 augusti 2008

    Skrivet av monix den 17 maj 2008

    Nu har det häbt igen! Jag blev "baksugen" och hade ingen jäst hemma. Jag kör inte bil och har lång väg till närmaste affär. Min fråg: går jäst att frysa? Finns det någon som har erfarenhet av detta och att det inte påverkar brödet.Tack på förhand.


    Ytterst tveksamt eftersom jäst är en levande organism (svamp).

  • maithab 23 augusti 2008

    Svar på redds inlägg.
    Fast ska man ta upp degen 30-45 minuter innan man ska göra pizzan så går det ju lika fort att göra degen direkt, t.o.m. fortare om man använder quick jäsblandning.
    Dessutom så ska man inte blanda jästen med socker eller salt eftersom det påverkar jästen negativt. Jag hittar inte just nu vad som händer (om den dör eller skadas....) men jag tror att jag läste om det någonstans på jästbolagets sida.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.