Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

jäst i frysen

  • mep 6 mars 2009

    Tips! Lägg jästen i frysen.Tina den i rumstemperatur innan den används. Har aldrig någon "gammal" jäst i kylen längre.

  • anneli1989 6 mars 2009

    vilket bra tips!

  • ELVYIREN51 6 mars 2009

    Tack för det tipset(Y)
    Jag vet inte hur många paket jäst som jag fått slänga,som legat för länge i kylen.(Y)

  • monac 6 mars 2009

    samma här!
    men blir det lika bra jäsförmåga då???:o

  • flumhum 6 mars 2009

    hur länge kan man bevara jästen i frysen?

  • redd 6 mars 2009

    Hur kallt får det vara i frysen? och hur tinar man den på bra sätt samt hur lång tid tar det att tina den?

  • stepp567 6 mars 2009

    Jag undrar detsamma och hur länge kan jästen ligga i frysen?
    jag har oxo fått slänga jäst som har liget i kylen o blivit för gammla.

  • barnbarn 6 mars 2009

    På mitt arbete jag hade för längre tillbaka så fick jag baka på fryst jäst.Kommer ihåg att bullarna
    inte blev lika bra som bakning av färskt jäst.Senare har jag också läst att man aldrig ska frysa jäst.
    Då dödas de bakterier som är i jästen som bidrar till jäsningen.
    Men det är ju bara att testa(N)

  • Nettan75 6 mars 2009

    Jag arbetade en sväng på ett bageri där vi bakade till bullarna och slängde in dem i frysen för att jäsa och bakas senare, dvs max 2-3 dagar senare. Jag tror nog att jästen dör av frysningen om det får ligga alltför länge.

  • mep 7 mars 2009

    Skrivet av flumhum den 6 mar 2009

    hur länge kan man bevara jästen i frysen?

  • mep 7 mars 2009

    Skrivet av redd den 6 mar 2009

    Hur kallt får det vara i frysen? och hur tinar man den på bra sätt samt hur lång tid tar det att tina den?

  • mep 7 mars 2009

    Frysens temp. -18 gr, hållbarhetslängden i frysen är jag osäker på. Bakar mycket och den jäst jag använt har legat där c:a ett par månader. Tinas i rumstemp c:a½ timme, och användes på vanligt sätt. Har aldrig märkt någon skillnad på färsk eller fryst jäst. Har som många andra kastat många pkt. jäst tidigare och nu har jag alltid jäst i frysen.

  • Okänd 7 mars 2009

    Skrivet av mep-37 den 7 mar 2009

    Frysens temp. -18 gr, hållbarhetslängden i frysen är jag osäker på. Bakar mycket och den jäst jag använt har legat där c:a ett par månader. Tinas i rumstemp c:a½ timme, och användes på vanligt sätt. Har aldrig märkt någon skillnad på färsk eller fryst jäst. Har som många andra kastat många pkt. jäst tidigare och nu har jag alltid jäst i frysen.


    Har du bakat med surdeg?

  • mep 7 mars 2009

    Skrivet av jan-gunnar-j den 7 mar 2009

    Skrivet av mep-37 den 7 mar 2009

    Frysens temp. -18 gr, hållbarhetslängden i frysen är jag osäker på. Bakar mycket och den jäst jag använt har legat där c:a ett par månader. Tinas i rumstemp c:a½ timme, och användes på vanligt sätt. Har aldrig märkt någon skillnad på färsk eller fryst jäst. Har som många andra kastat många pkt. jäst tidigare och nu har jag alltid jäst i frysen.


    Har du bakat med surdeg?



    Nej, det har jag inte provat.

  • Okänd 7 mars 2009

    Skrivet av mep-37 den 7 mar 2009

    Skrivet av jan-gunnar-j den 7 mar 2009

    Skrivet av mep-37 den 7 mar 2009

    Frysens temp. -18 gr, hållbarhetslängden i frysen är jag osäker på. Bakar mycket och den jäst jag använt har legat där c:a ett par månader. Tinas i rumstemp c:a½ timme, och användes på vanligt sätt. Har aldrig märkt någon skillnad på färsk eller fryst jäst. Har som många andra kastat många pkt. jäst tidigare och nu har jag alltid jäst i frysen.


    Har du bakat med surdeg?



    Nej, det har jag inte provat.


    Gör det!!

  • cika61 8 mars 2009

    måste nog också prova för jag handlar alltid jäst IFALL :) jag skulle hinna baka, sen blir det sällan som man tänkt sig.

  • ewax 8 mars 2009

    Jag anv torrjäst. Superbra. Passar till allt utom "fördeg" till brödbak. En sorts deg som ska stå i kylskåpet över natten. Då ska det vara färsk jäst.

    Torrjäst har låååååååång hållbarhet. Perfekt för jag kan få ett bakanfall när som helst:p

  • mia78 8 mars 2009

    Jag har oxå börjat frysa in jäst sen en kompis rekomenderade det! perfekt man har alltid jäst hemma och resultatet detsamma!

  • monac 8 mars 2009

    max en(1) km till 4 affärer...skulle inte vilja äventyra ett/en hel deg/bak för jäst som inte jäser:o(inte så svårt att gå iväg och handla fräsch jäst menar jag)

    nån som provar den där surdegs torrjästen?????? Lite nyfiken på den.

  • farmoringer 8 mars 2009

    Jag är också nyfiken på den jästen....torra surdegsjästen...

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.