Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Jättegott Potatismos!

  • Fiona 12 mars 2008

    Jag får erkänna att här används en del pulvermos... Dock mycket förändrat...
    Gör det på mjölk och vatten för det första, inte bara vatten...
    Sedan ska det kryddas med salt, grovmalen svartpeppar, finmalen vitpeppar, lökpulver och socker.. o så ska det i lite smör...
    På så vis tar det ca 5 minuter.. drar på vattenkokaren samtidigt som jag ställer in en bunke med mjölken i i micron... sedan är det bara att vispa ihop o smaksätta...
    Brukar göra det medans köttfärslimpan (eller vad man nu har till) vilar o blir skivbar..
    Visst är det godare med riktigt, men klarar inte att skala, då jag får fruktansvärd ryggvärk (felkonstruerat kök) då.

  • MammaModesty 12 mars 2008

    inge pulvermos för min del.. *vägrar*

    det går fort att laga hemma mos.. tar max 15 min från det man börjar skala ,samtidigt som jag skalar sätter jag på vattnet när potatisen är skalad skärs den ner i mindre bitar och läggs i kokande vatten.. kokas ca 10 min sen är det bara att vispa ihop med smör och gräddmjölk.... gott!!!!! (Y)
    (Y)(Y)

  • enAnnan 12 mars 2008

    Skrivet av MammaModesty den 12 mar 2008

    inge pulvermos för min del.. *vägrar*

    det går fort att laga hemma mos.. tar max 15 min från det man börjar skala ,samtidigt som jag skalar sätter jag på vattnet när potatisen är skalad skärs den ner i mindre bitar och läggs i kokande vatten.. kokas ca 10 min sen är det bara att vispa ihop med smör och gräddmjölk.... gott!!!!! (Y)
    (Y)(Y)


    Precis som jag gör!
    :)

  • Tillberga 12 mars 2008

    är hemma i dag och då skulle jag laga lunch
    och de blev
    mos på vanlig potais, sötpotatis, morot och en skiva selleri
    salt o peppar och mosade med kokvattnet och lite flytande margarin

    blev så bra så

  • Nettie 12 mars 2008

    Absolut inget pulvermos i detta hushåll. Hemlagat med smör och lite grädde gäller
    här hemma:p

  • Jenny_me_Y 12 mars 2008

    Pulvermos måste vara bland det värsta man tar i munnen.
    Personligen tycker jag att pulvermos är för lata!

    Jag gör hemmagjord potatismos och vet inte om det tar så mycket längre tid men oj så mycket godare det bir!(Y)

  • Okänd 12 mars 2008

    På tal om potatismos: Jag har en arbetskamrat som blandar i spenat i moset,hon älskar det,men jag tyckte inte det var gott.
    Till varmkorv vill jag ha pulvermos,annars eget hemlagat.(Y)

  • hansdotter 12 mars 2008

    I en tunnbrödsrulle passar pulvermos bra, men annars är det hemmagjort mos som gäller!!!
    Så himla gott! Mandelpotatis ska det vara, å riktigt smör, mjölk å kryddor. Gärna parmesan eller vitlök i!!! MUMS!!!

  • The_mama97mia 12 mars 2008

    på semestern o lägenhetshotell har det varit kanon med en pulvermospåse , hotdogs, bröd o ketchup et voilá - lunch is ready....
    Annars håller jag med alla andra om att hemgjort är bäst o det går mkt fortare än man tror... eller hur!
    Jag behöver nog inte ngt som förgyller moset. Däremot om det ska gratineras ska det ju bara i ngn äggula... Salt o vitpeppar. Tack för mig!

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.