Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Jag vill lära mig laga mat!

  • potential 22 juni 2009

    Hej alla matentusiaster. Nu har man då fyllt 20 år och precis varit ute och rest i en månad. Under resans gång så har jag lärt mig att jag är riktigt usel på att laga mat. Jag kan koka pasta och göra pommes med kött och bearnaise-sås, vilket är pinsamt (N)

    Jag letar då efter lite tips och tricks för hur jag kan lära mig snabbast (helst utan några bokinköp då jag är arbetslös), men kanske någon bra hemsida eller liknande?

    En till fråga, hur börjar man egentligen? Ska jag lära mig att göra köttfärssås för att sedan gå vidare till kyckling osv, eller är det bara att dyka in i de lite mer avancerade recepten right away eller?

    Lite roliga nybörjarrecept uppskattas gärna :D

    Kan tillägga att jag fortfarande bor hemma hos mina föräldrar, så jag kan ju fråga dem om hjälp också, men för att vara ärlig så är de inte så värst bra på att laga mat :p

    Tacksam för svar!

  • filur 22 juni 2009

    Hej.

    Här inne finns MASSOR av väldigt goda och lättlagade recept (Y) Läser du bara igenom recepten och följer dom, så kan du inte misslyckas med din mat. Lycka till!!

  • asaedetun 22 juni 2009

    Hej!!
    Vad kul att du börjar få upp intresset för matlagningen.
    Mitt första tips är hygienen,alltid rena händer och verktyg.
    Ha aldrig samma skärbräda/kniv till kött och sallad.
    Kyckling innehåller flera farliga bakterier,om man inte tillreder den ordentligt,den får aldrig vara rosa i köttet.
    Ha alltid frächa råvaror.
    Det är inte så krångligt som man kan tro.
    Jag har svårt att gå efer recept till punkt och pricka, så jag brukar exprimentera mycket, av det lär man sig mkt. Man lär sig av sina misstag och man måste våga prova för att lyckas.
    Som sägt, det finns många goda, enkla recept här på MK.
    Sök på något som du skulle vilja testa att laga, det mesta finns här och lycka till.
    Tänk på att det gör inget att det inte blir perfekt, det blir det sällan första gången, till och med en mästerkock lär sig nåt nytt varje dag.
    Kram Åsa

  • potential 22 juni 2009

    Oj, tack för de snabba svaren! Jag trodde inte det skulle gå så snabbt (Y) Jag ska genast ge mig på en omelett till lunch, ska se vad vi kan få fram av det (H)

  • mooseella 22 juni 2009

    När jag "lärde" min make att laga mat så sa jag. Bestäm vad du vill laga, Läs noga igenom receptet, första gången så gör du som det står, sedan när du smakat det så kan du börja ändra kryddningen mm. Och det har fungerat, Han vill absolut inte ha min personliga hjälp i köket, för jag jobbar på ett annat sätt än vad han gör.:D Lättast att börja med något som man vet att man tycker om och sedan smaka sig fram. Recept finns på en massa ställen. Både här och på andra ställen. Bara att fråga om du kör fast. lycka till i köket.

  • potential 22 juni 2009

    Tack! Gjorde precis en redig omelett, tyckte den var helt okej. Den bestod av ägg, tonfisk, chilikrydda, citrongrillkrydda, salt och svartpeppar :D

  • Hannsi 22 juni 2009

    ett bra tipps är ju att exprimentera har jag gjort och jag har fått mkt beröm för min mat=) det bästa jag vet är att stå i köket och tycker de är jätte kul när det sen uppskattas men som sagt, prova dig fram sen finns ju alltid recept att följa om man hellre vill det, jag kan läsa massor med recept och sen brukar jag blanda lite mellan 2-3 olika kan bli riktigt intressant:D

  • Hannsi 22 juni 2009

    bra där:) kanske man ska försöka sig på något sånnt kanske omelett har aldrig varit min starka sida men jag får nog ge de ett försök iaf:)

  • Erajscha 22 juni 2009

    Ja utgå från recept och provsmaka ofta så du lär dig vad olika ingredienser gör... :-)

  • hillan66 22 juni 2009

    Hej!

    När jag var 20 sa min kille att jag bara hotade korven med stekpannan - inget vidare alltså. Sen dess har det hänt en del. Jag har provat, gjort misstag och provat igen och nu låter det helt annorlunda från de som smakar min mat!:)

    Mitt tips är att du förbereder alla ingredienser innan du börjar laga så slipper du springa runt som en skållad råtta! Skär upp det som ska skäras. Hacka det som ska hackas och framför allt ta fram alla ingredienser så du har översikt.. Då slipper du leta senare.

    Lycka till!(Y)

  • 22 juni 2009

    du behöver inte äga någon kokbok för få tag i recept. många affärer har gratisrecept och din mamma har kanske nån rolig gammal kokbok man kan fördjupa sig i. internet har många bra gratissidor.
    www.arla.se och denna sida är mina favoriter, för det är fina bilder och oftast noga beskrivet hur man ska göra.
    försök lära dig enkla recept i början och sedan gå på de mer avancerade. hur enkelt ett recept är beror på hur mycket man måste fixa och förbereda och hur många moment det är.
    ett tips på en jättegod paj "lånat" rakt av från arlas hemsida.

    Chili- och räkpaj

    4-6 port


    Ingredienser

    Pajdeg:
    2 1/2 dl vetemjöl
    75 g smör
    0,75 (3/4) dl Kesella lätt

    Fyllning:
    3 ägg
    250 g keso chili
    200 g skalade räkor
    2 dl riven lagrad ost

    Gör så här

    Sätt ugnen på 200°.
    Hacka ihop smör och mjöl. Tillsätt Kesella och arbeta snabbt ihop till en deg. Tryck ut degen i en pajform (24 cm i diameter). Låt vila i kylen ca 30 min.
    Nagga botten med en gaffel. Förgrädda pajskalet mitt i ugnen ca 10 min.
    Vispa upp äggen och blanda med cottage cheese, räkorna och den rivna osten.
    Häll blandningen i pajskalet. Grädda pajen i mitten av ugnen ca 25 min tills den har stelnat.

  • 22 juni 2009

    en annan sak. du känner nog själv när du läser receptet om du ska ge dig på de mer avancerade grejerna eller inte. man måste ju försöka för att lyckas!även om man de 2 första gångerna kanske misslyckas

  • potential 22 juni 2009

    Tack så mycket tjejer! (känns som jag är den enda killen på det här forumet) Ska genast börja laga mat i mängder. Det där tipset med att förbereda och hacka allt innan man kör igång var ju ett ganska intelligent tips, jag tenderar att misslyckas med timingen rätt så rejält när jag väl kör igång med stekjärnet/kastrullen.

    Peace!

  • hillan66 23 juni 2009

    Skrivet av potential den 23 jun 2009

    Tack så mycket tjejer! (känns som jag är den enda killen på det här forumet) Ska genast börja laga mat i mängder. Det där tipset med att förbereda och hacka allt innan man kör igång var ju ett ganska intelligent tips, jag tenderar att misslyckas med timingen rätt så rejält när jag väl kör igång med stekjärnet/kastrullen.

    Peace!


    Roligt att få vara till hjälp!! Lycka till!

    ...När du börjar kolla runt lite bland recepten så kommer du att se att det finns en hel del killar också så du är i gott sällskap! (Y)

  • Okänd 23 juni 2009

    Förberedelser är alltid A och O i matlagningskonsten!
    Eller som det heter på fackspråk, misanplace.
    På de allra finaste restaurangerna finns egna avdelningar för just misanplace!
    Det tar ett bra tag innan du har hunnit igenom den här sidans alla recept, det finns ju snart 65 000!

  • Snoops 23 juni 2009

    Hejsan!

    Det finns massor med olika kokböcker på biblioteken. Där finns något för varje smak.
    En bok som jag först lånade och sedan köpte heter "Kokkonsten" Skriven av Anne Willan.
    Boken är på 526 sidor och kostar bara 165kr på Adlibris. (De har gratis frakt också...)
    Där går hon igenom allt från tekniker till ingredienser och redskap. Den är en utav mina favoritböcker i min samling.

    Lycka till med din matlagning!

  • Nena81 30 juni 2009

    Kul att du fatt upp interesse for matlagningen:)
    Jag sjalv borjade laga mat for ett ar sedan ca. innan dess sag jag till att alltid bli serverad hahaha!
    Allvarligt talat sa tror jag att jag inte var sa duktig att laga mat p.g.a. att jag inte gillade det sa pass.
    Jag borjade lite latt genom att gora enkla pasta saser, kyckling med sallad och sedan okade jag svarighetsgraden och borjade laga pizza hemma:) Jag ar ju inget proffs men jag har lat mig experimentera lite sjalv viket inte ar helt fel:)
    Ett bra tips ar att du kan forsoka ge dig in pa dina favorit ratter och se om du lyckas:p
    Lycka till:)

    http://www.nenazrecipe.altervista.org/

  • lebas 30 juni 2009

    Ett gott råd köp rutiga kokboken, där har du alla grunder hur du skall göra

  • boz1965 30 juni 2009

    Skrivet av potential den 22 jun 2009

    Hej alla matentusiaster. Nu har man då fyllt 20 år och precis varit ute och rest i en månad. Under resans gång så har jag lärt mig att jag är riktigt usel på att laga mat. Jag kan koka pasta och göra pommes med kött och bearnaise-sås, vilket är pinsamt (N)

    Jag letar då efter lite tips och tricks för hur jag kan lära mig snabbast (helst utan några bokinköp då jag är arbetslös), men kanske någon bra hemsida eller liknande?

    En till fråga, hur börjar man egentligen? Ska jag lära mig att göra köttfärssås för att sedan gå vidare till kyckling osv, eller är det bara att dyka in i de lite mer avancerade recepten right away eller?

    Lite roliga nybörjarrecept uppskattas gärna :D

    Kan tillägga att jag fortfarande bor hemma hos mina föräldrar, så jag kan ju fråga dem om hjälp också, men för att vara ärlig så är de inte så värst bra på att laga mat :p

    Tacksam för svar!


    Det bästa rådet jag kan ge dig är att köpa en kokbok med lättlagade rätter att börja med. När du känner dig bekväm med att laga de rätterna så köp en annan, lite mer avancerad kokbok och trappa sedan upp efterhand. Och framför allt: VÅGA MISSLYCKAS I KÖKET! Det har vi alla gjort. Det är misstagen man lär sig mest av.

  • Glitterfia 30 juni 2009

    Väljer du att laga efter ett recept så ska ju det vara riktigt. Sen är det kanske smaklökarna som vill ha någon annan smak. det är då du kan bli lite inspirerad att lägga till något.

    Mitt råd är inte att det är ok att misslyckas 2-3 gr. Då kan man ju tappa lusten.
    Välj recept du tror ar gott , eller du vet är gott och laga de så du får känna dig lyckad och stolt över att du faktiskt fixade så bra.

    Ja, det är bara på det vettja....

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.