Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

jordärtekocks och palsternacks pure'

  • kinkan 29 december 2010

    hej ,jag skall göra en jordärtekocks och palsternacks pure',och min fråga är hur jag gör med jordärtskockan.
    Skall man skala den eller kokar man hela kockan och mosar den.
    Kan man använda kocka på burk.

  • miamariaboberg 29 december 2010

    Hej! Kocka på burk blir inte det samma. Koka kockan med skal på, som en potatis, det blir lättare att skala den efteråt. Lycka till!

  • Mistys 29 december 2010

    Jag skalar min alltid innan jag kokar eller rostar den i ugnen. Sen mosar jag som när man gör potatismos. Sååå gott. Finns det jordärtskocka på burk?? har jag missat.

  • Okänd 29 december 2010

    Japp och bottnar också.

  • Mistys 29 december 2010

    Skrivet av danniella den 29 dec 2010

    Japp och bottnar också.



    Jamen det är väl kronärtskocka??

  • chrisq 29 december 2010

    :DDskala dom o koka dom i små bitar sen mosa o ta i smör o grädde salt o peppar vispa till en luftig pure är urläckert

  • amoz 29 december 2010

    Jag håller med Misty09, det som finns på burk är inte jordärtskocka utan precis som hon säger, kronärtskocka. Det är en väldig skillnad.
    Tänk på att inte koka jordärtskockorna för länge för då blir inte purén god.

  • The_mama97mia 29 december 2010

    Förlåt hakar på med en liten följdfråga här, jag har inte vågat mig på att testa jordärtskocka, men just när man ska göra puré, behöve rman inte ha typ potatis med för konsistens eller så? Palsternackspuré funkar väl rent men är helt OK att bland upp med lite potatis enligt mig.

  • Mistys 30 december 2010

    Håller med dig mama97mia. Blir bättre med lite potatis än ren. Tycker den blir lite fylligare eller vad man ska säga med potatis i.

  • The_mama97mia 30 december 2010

    Ja det är konsistensen jag tänker på, potatisen stör ju inte smaken liksom...

  • Okänd 30 december 2010

    Skrivet av kinkan den 29 dec 2010

    hej ,jag skall göra en jordärtekocks och palsternacks pure',och min fråga är hur jag gör med jordärtskockan.
    Skall man skala den eller kokar man hela kockan och mosar den.
    Kan man använda kocka på burk.


    Sorry, sorry, jag blandade ihop de båda. Jordärtskocka har jag aldrig använt.
    Hoppas ingen skada blev skedd.

  • chrisq 30 december 2010

    (Y)man kan fylla ut med potatis men bara jordärtskocka får en speciell smak o även utseende

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.