Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Jordärtskocka?

  • slarvan 19 januari 2013

    Jordärtskocka, det är nästan samma som potatis eller?? Är det nyttigare än potatis om man vill gå ner i vikt? Vad kan man göra med jordärtskocka, som då samtidigt är lite nyttigare?

  • asasto 20 januari 2013

    Njae vet inte om det är nyttigare men det innehåller en hel del fibrer + inulin som är en sockerart som ex. är bra för diabetiker. Jordärtskocka är ganska gasbildande så äter man för mycket kan man få ont i magen (vet har gjort det men gratängen var så jäkla god hade ont i magen hela natten).

    Jordärtskocka kan man ju använda som ersättning för vattenkastanjer i ex en wok annars använder man den nog mest i gratänger och pureade soppor.

  • rosatalo 20 januari 2013

    Det var första gången jag hör om att man kan få ont i magen, det har jag aldrig råkat ut för. Prova att göra soppa, den här är ljuvligt god och enkel att göra. Jordärtskockan är söt i smaken och kan tänka mig att som ovanstående person skriver att den är ljuvlig i gratäng, det måste jag prova tillsammans med potatis nästa gång.

    Jordärtkockssoppa

  • Mistys 20 januari 2013

    När jag ugnsrostar rotfrukter till ex en köttbit blandar jag ofta i jordärtskocka. Ger en underbar smak på blandningen. Bara skala och dela i lagom stora bitar med ex palsternacka, kålrot, morot, lök, fänkål, selleri mm.

    Jordärtskockspuré är också en höjdare. Bara som en klick tillbehör till en köttbit. Sätter piff{eat}

    Har aldrig fått ont i magen heller, aldrig hört ...men vissa kanske är känslig för mycket fibrer.

  • sikaal 20 januari 2013

    Jordärtskcka är lösande. Det fanns t.o.m. barnmatsburk med jordärtskockspuré när äldsta sonen var liten (69-71). Funkade!
    I mitten av 70-talet, fick min man "utsäde" till skockorna av ett gammalt jordbrukarpar. De rekommenderade att blanda i potatismos för att få fart på magen.

    Det är , enligt mitt tycke, en jättegod rotfrukt som vi äter för lite. Men om den hjälper vid
    önskad viktnedgång vet jag inte.

  • svengelsk 20 januari 2013

    Jordärtskockan har 75 kalorier per 100g, potatisen 85 enligt min Stora Kokbok från 60-talet. Håller med om att soppan är jättegod liksom rostade jordärtskockor och gratäng. Men man skall som sagt inte äta för mycket åt gången. Den är väldigt lättodlad, fast man får tänka på att stammarna blir så där 3m höga.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.