Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Julskinka som är för dåligt saltad.

  • 81691 15 december 2011

    Har köpt färdigkokt julskinka som inte smakar någonting. Den är för dåligt saltad.Kan man själv göra någonting? Tex lägga den i saltat vatten över natten?Skinkan har helt svenskt ursprung,färdigkokt utan svål,men tyvärr smaklös.Är det någon som har ett tips?

  • maxxess 15 december 2011

    Aldrig provat att "rimma" tillagat kött men för rått kött så blir det kalasbra när man injecerar saltlösning med en marinadspruta (finns på stormarknader bland grillsakerna). Jag brukar injecera med ett par centimeters mellanrum jämnt genom hela stycket.

    35 g salt + 1 dl vatten brukar bli lagom för mig till 3 kg kött.

    MEN jag har som sagt inte den blekaste aning om hur det blir med redan kokt kött, risken finns ju att hela skinkan blir mindre bra...

  • LillaJa 15 december 2011

    Jag skulle kontakta företaget som har gjort skinkan.
    Det brukar ju alltid finnas ett telefonnummer för konsumentkontakt.
    Dom borde ju kunna tala om för dig vad du ska göra.
    Lycka till & God Jul önskar jag dig

  • rostok 16 december 2011

    Förmodligen beror smakbristen på att det var en sk ledsen gris, eller stressad, Det är därför ekologiska grisar, inkl skinka förstås, smakar så mycket bättre.

  • chrisq 16 december 2011

    (Y) lägg den i lite buljong över natten

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.