Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Kängru?

  • Amika 17 maj 2011

    Jag har fått tag på en STOR kängurufilé... Japp, känguru... Hur i hela fridens namn tillagar jag den?
    Kan man äta den rosa eller bör den genomstekas?
    Någon som ätit det förut? I så fall, hur smakar det? Påminner det om något annat kött? Jag tänker på hur jag ska krydda det, eller om det räcker med salt och peppar?

    Hjälp?

  • flabban 17 maj 2011

    Grattis, men du, hur i hela fridens namn får man tag i en kängurufilé? Jag kan inte ge dig några tips, för jag har aldrig ens varit i närheten av en kängurufilé.
    Kommer att följa tråden, blir spännande att höra om någon har ätit och hur smakar känguru.

  • berntan007 17 maj 2011

    Grilla den som oxfile!
    Blodig kängurufile är mumma det :-)

  • anluk 17 maj 2011

    Har inte själv ätit känguru men en restaurang här i stan hade det tidigare och de som provade sa det var gott. Söker du på recept känguru på google så kommer det upp en hel del tips. Lycka till

  • The_mama97mia 17 maj 2011

    Filé av Käng-guru? Smakar det inte skosula? :P

  • ScarlettRose 17 maj 2011

    Aldrig ätit känguru, men läste för någon vecka sen eller två att det är att betrakta som viltkött och att det är mycket magert. Det är därför inte lämpligt för långkok. Stek hastigt i het panna, som ox- eller kalvfilé. Kängurufilé ska (enligt den artikeln jag läste) smaka bäst medium-rare, den ska inte stekas torr.
    Väldigt nyfiken på att prova själv. Var kan man få tag på det?

  • pihal 17 maj 2011

    Tänkte bara ge lite tips om var ni kan hitta kängurukött, det brukar finnas på citygross, och ev på ica-maxi. Det skall inte tillagas för länge för då kan det bli torrt, det skall vara lite rött. Smakar lite som oxkött fast lite sötare. Bland mina recept finns det två recept på känguru. Ett med kängurufile i senapssås och ett recpet på kängurustek.

    Lycka till ni som vill prova

  • LimpMachine 17 maj 2011

    Känguru kött är ganska speciellt.. Jag personligen gillade det inte speciellt mycket när jag åt det i Australien. Det är väldigt magert och nyttigt iallafall :) Är inte så distinkt som viltkött utan känns närmare nötkött och du behöver inte genomsteka det. Risken finns att det blir väldigt torrt, stek snabbt på väldigt hög värme. Vi åt det med ångkokta görnsaker, stekt lök och nån sorts rödvinssås.

  • Amika 18 maj 2011

    Det finns på citygross. :)

    Tack alla! Jag är mycket tacksam för alla svar! :)

    Jag återkommer med hur det smakade och vad jag gjorde med den nu efter helgen! :)

    Tack återigen! :)

    Mvh
    Jonna

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.