Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Kafferep

  • Lua 19 april 2008

    Ja som rubriker säger...Vad säger ordet "Kafferep" dig?:D

    Skall ordna ett kafferep för mina vänninor o nu måste jag fråga er vad ni anser om att jag BORDE bjuda på?

    Förstått att det borde var sju sorters kakor men vad mera borde jag tänka på?:p

  • farmoringer 19 april 2008

    Du menar alltså ett "riktigt" kafferep..... Då är det ju sju sorters kakor som gäller, två till tre mjuka kakor och nåt vetebröd plus, kanske, bulle....Är vad jag skulle vilja ha i så fall..

  • Ullis1 19 april 2008

    Hi, hi...ordet "Kafferep" för mig klingar verkligen sju sorters kakor, kaffe serverat i en servis med gammaldags blom-motiv och en sockerskål och gräddkanna i silver. :D En gammal tradition som tyvärr försvunnit mer och mer.
    På ett "riktigt" kafferep bör man i alla fall ha en tårta och sju sorters kakor.
    Kul idé! :)

  • MrsC 20 april 2008

    Här är mina bidrag på Sju sorters kakor till ditt "kafferep":

    Drömmar (Sockerdrömmar, Vaniljdrömmar)
    Finska pinnar
    Gaffelkakor
    Korintkakor
    Mandelmusslor
    Wienerstänger
    Äppelkaka

    + att du måste ha en mjuk kaka, kanske Sachertårta så god och bullar...kanske Rimbobullar de är så goda (Y) Duk på bordet såklart...och duka med dina finaste kaffekoppar med assietter så att man kan lägga sina kakor på dem. Servetter.
    Titta i kakboken "Sju sorters kakor" och låt dig inspireras...
    Lycka till med kafferepet :D

  • MrsC 20 april 2008

    Den är så god...(L)
    [recept]8247]/recept]

    och dessa också...(L)
    [recept]8996]/recept]

  • MrsC 20 april 2008

    Skrivet av MrsC den 20 apr 2008

    Den är så god...(L)
    [recept]8247]/recept]

    och dessa också...(L)
    [recept]8996]/recept]

    Nu blev det tokigt...:-)

  • lenajeanette 20 april 2008

    Kan ju vara trevligt att bjuda på några små sandwichar till att börja med kanske....

    Sen är det ju sju sorter som gäller och tårta naturligtvis.....

  • MrsC 20 april 2008

    Den är så god...(L)
    Sachertårta

    och dessa också...(L)
    Mormor Idas Rimbobullar

  • Babzan 20 april 2008

    Ett kafferep utan Moccarutor el Snoddas som dom också kallas , är väl som en jul utan julgran...

  • Lua 20 april 2008

    1000 tack för alla goda tips o recept!!

    Nu är det bara att bjuda mina vänninor o sen börja baka!!

    Jag återkommer senare o berättar vilka sorter jag bjöd på.(Y):D

  • MrsC 20 april 2008

    Ja gör det..(Y):D

  • Lenajl 28 april 2008

    hmm... jag tänker direkt på Pippi som går på kafferep hos tommy och annikas mamma! :) Sju sorters kakor och en tårta blir perfekt! Får man komma?! :) :p

  • Babzan 28 april 2008

    Gud vad jag blir sugen, bara jag slipper finska pinnar..

  • 28 april 2008

    På ett kafferep måste man bara ha rullrån gärna upplagt på ett fat i våningar. det seer så arbetat ut och så är de fantastiskt goda

  • K-kristina 28 april 2008

    Skrivet av kristina den 28 apr 2008

    På ett kafferep måste man bara ha rullrån gärna upplagt på ett fat i våningar. det seer så arbetat ut och så är de fantastiskt goda

  • Kocken1971 29 april 2008

    Jag bakar alldrig småkakor, det är ändå ingen som äter dem.
    Endast när min gamla pappa kommer på besök, finns det småkakor i huset, men endast sockerfria, eftersom han har diabetes.
    och då köper jag dem, annars kommer dem ändå att slängas.

    ja, gud var det lät tråkigt, men så är det.

  • Wombat04 29 april 2008

    Verkligen tragiskt, Kocken! Jag bakar också väldigt sällan småkakor men det finns ju så många läckra recept, så jag ska nog börja köra på i kakbaket också. Har många kakmonster till kompisar ...

  • Ullis1 1 maj 2008

    Tyvärr bakas det inte så mycket småkakor hos mig heller. Men kolakakor brukar jag göra i alla fall. :)

  • zonale 1 maj 2008

    Brukar baka småkakor till framförallt julen men också till födelsedagar. Ibland får jag bara lust att baka och då gör jag ett par sorter. Inte blir det 7 sorter. Undviker kakor som ska kavlas och tas ut med mått. Uppskattas också som "värdinnegåva" i stället för tex blommor. :)

  • anluk 1 maj 2008

    De säger ju annars att småkakan börjar bli "inne" igen. Jag har tänkt baka syltkakor och korintkakor denna helgen. Älskar verkligen hemmagjorda småkakor.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.