Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Kalljäsning

  • CiinaC 17 november 2010

    Finns det någon vanlig matbröd/vetebrödsdeg som inte vinner på att kalljäsa?( Menar en enkel deg för t.ex färska frukostbullar i all hast, syftar inte på surdeg eller nån deg som ska göras i flera steg)
    Har testat massor av recept där bullar och frallor ska jäsa i bunken först, och sedan på plåt när dom är utbakade.
    Jag bakar ut ALLA bullar och frallor direkt, och låter dom jäsa i kylen allt från 2 tim - uppåt, och jag inte träffat på ett enda recept som har vunnit på att jäsa dubbelt..
    Tips: Byt ut vattnet mot kolsyrat, det blir luftigare bullar
    Ett annat tips är att byta ut margarin/smör i matbrödsdeg mot olja. Tycker utan tvekan att det blir smidigare deg, saftigare, och hållbarare bröd och frallor.

    För att underlätta så använder jag engångshandskar om jag t.ex behöver svara i telefon just när man börjat knåda det sista, vilket kan vara ganska kladdigt.. Likadant när det är köttfärs som ska blandas.

    Sen undrar jag om det går lika bra med hackad spenat, i recept med bladspenat (som jag tycker smakar "gräs" :\, om den inte är stuvad)

  • 2mammamu 17 november 2010

    Kör degen länge i degblandaren
    Använd kall vätska och kallt smör
    Kör degen ca 10 -15 min
    Prova att dra i degen om den går utav direkt
    då är den inte klar, kör ett tag till.
    Vi långjäsning blir det en godare smak på brödet
    När degen är väl blandad i degblandren, ska den
    INTE knådas på bakbordet utan bara formas till
    bullar, med varsam hand, då får du fina och luftiga bullar

    Prova gärna att baka som jag rekommenderar,då ska du se att baket blir lyckat

  • Uli 17 november 2010

    Ar det nagon som vet hur kanel bullar blir om de kalljaser?

  • CiinaC 18 november 2010

    Antingen har jag blivit missförstådd rejält, eller uttryckte jag mig inte klart nog.
    Jag menade att av alla recept jag har bakat där det ingår dubbel jäsning ( först i bunke sen på plåt) så har jag bakat ut bullar direkt, och sen låtit dom jäsa i kylskåpet i några timmar, innan jag gräddar dom.
    Vill påstå att det är överskattat att bearbeta deg i maskin. Jag slutade med det när bullar/frallor blev bättre av "handarbete". Handjobbad och kalljäst= suveränt resultat
    (Står för mig, så är det sagt innan nån känner sig kränkt ;))

  • Ulrika91 18 november 2010

    Om jag låter mina bröd/frallor/bullar jäsa i kylen (över natten) så bildas det som en kant på bröden. Dom är liksom inte mjuka utan torkar lite ytterst. Detta händer aldrig när de jäses i rumstemperatur. Har du märkt av det?

  • CiinaC 19 november 2010

    Nä, det har jag faktiskt inte. Tänker..
    Jag lägger bara en bakduk över, men det är klart - om inte den har täckt bullarna helt, så har det blivit lite fnasigt där det glipat. Dom som är under bakduken är inte speciellt torra.
    En del lägger ju plastfolie över när dom jäser sina degbullar i kylen, har du prövat det? {question}

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.