Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Kalljästa bullar

  • Twizzt 1 oktober 2012

    Hej!!
    Jag gjorde kalljästa bullar igår o följde receptet som jag hittade, men jag tyckte bullarna jäste dåligt. Det stod att jag skulle låta jästen lösas upp i kall mjölk o det gjorde jag.

    Är det någon som har en idé om varför de jäste dåligt eller är det meningen att det ska jäsa dåligt??

  • Cassiopeya 1 oktober 2012

    Märkligt. Jag gör ofta kalljästabullar och kalljäst bröd, det brukar alltid bli superbra. Hade du gammal jäst? Knådade du degen för lite? Var det för kallt i rummet du jäste bullarna i?

  • Twizzt 1 oktober 2012

    Nej, det var 2 dagar kvar tills jästen skulle gå ut.
    Kan hända att jag kanske knådade för lite. För det stod i receptet att jag skulle blanda ingredienserna med en slev. Men ist knådade jag.
    Tror inte att det var för kallt. Köket är litet o varmt eftersom jag hade ugnen på större delen utav dagen.

  • mattjejen 1 oktober 2012

    Va trist att bullarna inte jäste som de skulle...
    Det här receptet brukar jag baka efter å arbetar degen i en assistent, efter jag bakat ut degen till bullar får dom jäsa i 2 timmar... Har aldrig misslyckats med dom.
    Men det kke inte var Rimbobullar du bakade?
    Bättre lycka nästa gång:)
    Rimbobullar

  • asasto 2 oktober 2012

    Ibland kan det behövas rätt lång jästid när man använder kall degvätska ibland mer än vad som står i receptet men det är ju bara att låta dem jäsa ett tag till.

  • Twizzt 2 oktober 2012

    Nej, det var inte Rimbobullar jag bakade. Det var kalljästa wienerbullar. Men de verkar väldigt goda så jag får göra ett försök med dessa istället :)

    Ja, jästiden skulle först vara 20 min. O det lät lite lite, så jag la på 10 min extra, Lite hade det jäst men inte mycket. Så det kan vara jästiden som jag kanske var för snabb med.

  • Bumbelna 2 oktober 2012

    När jag gör kalljäst bröd/bullar så ställer jag in plåten i kylen över natten. Men det kanske finns kalljästa som man bara använder kall spad till och kallar så. Då tror jag definitivt att 20-30 min är för lite

  • Linlock 2 oktober 2012

    Om det är allt för kallt i kylen kan det bli så att degen/bullarna inte jäser, men då är det bara att ställa fram dem i rumstemperatur så sätter de fart efter nån timme eller så!

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.