Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Kalvfond

  • NosenK 18 mars 2008

    Har stött på "kalvfond" i många recept. jag undrar varför man ska tillsätta det, samt hur det ser ut i affären (flytande? fast form?).

    Är verkligen en novis i köket, men sugen på att lära mig mer.
    (H)

  • monel 19 mars 2008

    Man kan använda det istället för buljong. Finns i flytande form i flaska.

  • Lotten_J 19 mars 2008

    Man använder det som smakförhöjare i t.ex.soppor och grytor. Jag brukar inte utesluta själva buljongtärningen i mina grytor utan skvätta i kalvfond för att höja smaken ytterligare. Måste ärligt säga att så ofta använder jag inte kalvfond utan anv ofta andra kryddor. Fond finns ju i flera olika smaker såsom hummerfond, fiskfond osv.....Bruna små glasflaskor i butikshyllan!

  • monac 19 mars 2008

    fond innehåller heller inte härdade fetter vilket tärningar av buljong gör(i de allra flesta fall)
    kalv eller ox fond,viltfond till kötträtter...sedan har du ju grönsaks& kycklingfond som funkar till allt det andra, samt hummer & fisk som Lotten nämde tidigare.:)för fisk & skaldjur.

  • GodareMat 19 mars 2008

    Ett litet tillägg till ovanstående inlägg, fond kokas bäst själv och fryses sedan in i isbitspåsar för enklare portionering och längre hållbarhet. I min kokbok finns recept på flera olika fonder, bland annat just kalvfond...

    http://www.matklubben.se/matklubben/GodareMat/kokbok/

    När man själv gör sin fond undviker man alla tillsatser inklusive konserveringsmedel och liknande...

  • monac 19 mars 2008

    nja....det kan tänkas kännas som lite överkurs. Men håller med dig att visst vore det skönt att slippa alla tillsattser! men jätte bra såklart med dina fond-recept!!!:)

  • Lilljeppe 19 mars 2008

    Jag använder kalvfond väldigt ofta. Det förhöjer smaken väldigt mycket och det blir så himla gott när man har i en skvätt i grytor m.m.

    Jag testade kalvfond för 10 år sedan, och sen den dagen är jag helt fast:p

  • Ingvor 19 mars 2008

    Kalv fond är toppen brukar smaksätta mina köttbullar med det.
    Eller hälla i en skvätt om jag har frysta, vid upptining:)

  • MatAnders 19 mars 2008

    Ja den använder jag också ofta gott till allt...

  • zonale 19 mars 2008

    Tack Ingvor för tipset att tillsätta kalvfond till köttbullssmeten! Ska testa nästa gång:)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.