Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

kan man frysa färsk vitkål?

  • 70352 24 mars 2011

    Jag tänkte göra pizzasallad och köpte vitkål, men oj vad mycke det blir över. Nu undrar jag om det går att frysa kålen för att använda senare. Ska den kokas innan frysning?

  • The_mama97mia 24 mars 2011

    http://www.recept.se/Opskrift_100488.Ingrediens_81.100.0.html?g_load_recipie=1&page=195

    Dels håller sig vitkål mkt länge i kylen, dels står tips i länken här om du vill spara och frysa, då blancherar man tydligen.

  • boz1965 24 mars 2011

    Skrivet av mama97mia den 24 mar 2011

    ...Dels håller sig vitkål mkt länge i kylen, dels står tips i länken här om du vill spara och frysa, då blancherar man tydligen.


    Stämmer. Vitkål bör man blanchera innan frysning för att den inte ska bli vattnig och soggig när den tinas upp igen. Frysning spränger cellerna i de färska kålbladen och gör dem oaptitliga. Blancherar man först så blir cellväggarna mer elastiska och håller bättre. Iaf har jag fått det förklarat så för mig av folk som "kan det". :)

    Man kan strimla eller hacka den. Eller också kan man stoppa hela kålhuvudet i en gryta med kokande vatten och ta upp huvudet och pilla av hela blad allteftersom de blir halvt transparanta och sedan lägga i huvudet en stund till och göra så tills man inte har fler användbara kålblad till t.ex. kåldolmar. Resten kan man hacka eller strimla till kålpudding eller nåt annat gotti-gott-gott. Ta vara på spadet som blir och reducera ner till en fjärdedel, det blir en härlig smaksättning till sås för kålrätter. Tärna ner rotstocken och andra oätliga delar och låt dem koka med när du reducerar så blir det ännu mer smak i spadet {eat}

  • Bumbis 24 mars 2011

    Om det är pizzasallad du vill göra av resterna med så frys den inte. Som Mamamia skrev så håller den länge i kylen.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.