Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

karl-johansvamp

  • 27 augusti 2004

    Är det möjligen någon som vet hur man brukar tillaga Karl-Johansvamp i Italien och Frankrike?HälsningarMarja

  • The_mama97mia 23 augusti 2008

    Hittade den här GAMLA tråden - men jag fortsätter på denna. Har idag varit ute o hittat MASSOR av Karl Johan! Vad gör ni med er Karl Johansvamp? Torka hatt i skivor vet jag att man kan. Nya MK verkar inte fungera så bra idag och jag lyckas inte med mina receptsök så jag sätter mitt hopp till tråden här istället. :)

  • MatAnders 23 augusti 2008

    Skrivet av mama97mia den 23 aug 2008

    Hittade den här GAMLA tråden - men jag fortsätter på denna. Har idag varit ute o hittat MASSOR av Karl Johan! Vad gör ni med er Karl Johansvamp? Torka hatt i skivor vet jag att man kan. Nya MK verkar inte fungera så bra idag och jag lyckas inte med mina receptsök så jag sätter mitt hopp till tråden här istället. :)


    Jag torkar inte bara hatten går utmärkt med hela svampen. Sen finns ju dom som konserverar men det har jag aldrig testat. Nej nu måste jag ut i skogen jag med hörde att min pappa hittat rejält i dag.
    Ha så bra.
    Anders

  • piusamadeusmozart 24 augusti 2008

    Visst kan du torka hela svampen, skuren i tunna skivor naturligtvis. Nàr de àr torra làgger jag dem i en burk i frysen sà att det inte kommer eventuella kryp.
    Min man làgger in blandad svamp inklusive unga smà exemplar av div.soppar. Han kokar snabbt upp svampen i hàlften vatten och vitvinsvinàger, lite salt och olivolja. Slàr av lagen som man làter svalna. Sen làgger han svampen i rena burkar med kanske en peperoncini, ett lagerblad.... slàr òver den kalla lagen. Olivolja hàller luften ute. Sàtt pà locket fòrst nàr man ser att all luft àr ute. Det kanske behòvs lite mer lag.
    Annars det godaste jag vet àr potatis, svamp och vitlòk i ugnen. Allt skuret i lagoma bitar fòrstàss.
    Funghi triffulato àr gott ocksà. Jag har lagt in ett recept... zucchini triffulato.... ersàtt zucchinin med carljohansvamp. mumma. Men kanske det allra godaste àr att skàra hatten i centimetertjocka skivor, panera i saltat vispat àgg och stròbròd och steka i smòr.
    Hoppas pà regn efter 2 mànaders torrka. Bor i svampomràde. Men fòrst vill jag ha upp potatisen àven om jag nàstan màste anvànda dynamit!!!
    Lycka till

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.