Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Kastrull - Gröt?

• hybrex 13 november 2009

Hej, jag har en gammal spis hemma och lagar ofta gröt på morgonen. Nu är det så att det jämt fastnar gröt på botten. Hade gammla kastruller förut och det funkade inte, har även provat med en ny kastrull som är av rostfristål men funkar inte det heller.

Är det någon som har något tips på hur man lyckas att få gröten att inte fastna. Eller tips på en kastrull som funkar bättre.

Mvh// Robert

• Gnurf 13 november 2009

Vad är det för gröt? Mjölk- eller vattenbaserad gröt? Gröt ska eg inte "koka" i den egentliga bemärkelsen av ordet...snarare sjuda eller svälla. Jag brukar röra om några ggr och vara på min vakt under den första fasen, uppkokningen. När man ser att det börjar röra på sig i botten av kastrullen slår man ner temperaturen till ungefär hälften och låter det därefter just svälla med omrörning ungefär 1ggr/minut. Det ska absolut inte koka så att det puttrar och avgår ånga till omgivningen...tex som när du kokar ägg.

Min mor brukade hälla vatten i botten av kastrullen och sedan mjölk vid mjölkbaserad gröt. Just med anledningen att det skulle minska risken för fastbränning. Jag har inte genomfört någon vetenskaplig undersökning av om detta funkar...det kan vara en ren skröna...men så gör iaf jag alltid med tex mannagrynsgröt lr havregrynsgröt (som jag oftast kokar med mjölk för smak och större näringstäthet)...(Y)

När jag gör bechamelsås(Y)...tex till lasagne...brukar jag värma 75% av mjölken i mikron så den blir riktigt het. Därefter gör jag den ordinära bottenredningen, slår på de kalla 25% av mjölken..när det börjar ta ihop späder jag successivt med den heta mikromjölken. Då går det snabbt att få ihop bechamelsåsen och helt utan risk för fastbränning...(Y)

• WiolaH 13 november 2009

Beror väl lite på vad det är för gröt, havregrynsgröt t.ex borde ju inte fastna..... -har du provat med teflongryta?(H)

Mvh. WiolaH

• Wiola 13 november 2009

Hej !
    Lägg en klick margarin i botten först innan du häller på mjölken.
    Ett trick jag kom på då man kokade gröt på morgon till barnen på dagis,
    inte alltid det fanns tid att stå å röra.
    Ha en bra dag
    Wiola

• hybrex 13 november 2009

Rågmjölsgröt med vatten. Jag kokar upp vattnet, vispar ner mjölet och sänker sedan till låg temperatur. Har inte provat teflongryta, men så svårt att välja, finns ju hundratals sorter, har föresten en gammal spis.

Mvh//Robert

• marwis 13 november 2009

Jag kokar mi gröt i kastrull med non-stick! Bara att hälla i vatten efteråt och skölja ur!!

• anluk 13 november 2009

Lägg några femkronor på plattorna så kastrullen inte kommer i direkt kontakt med plattan.

• boz1965 13 november 2009

Skrivet av marwis den 13 nov 2009

Jag kokar mi gröt i kastrull med non-stick! Bara att hälla i vatten efteråt och skölja ur!!

Non-stickgrytor, -pannor och -kastruller kommer inte över mina trösklar... Jag använder bara non-stick i bakformar, överallt annars är det "streng verboten". :o

• Snobban 13 november 2009

Skrivet av hybrex den 13 nov 2009

Hej, jag har en gammal spis hemma och lagar ofta gröt på morgonen. Nu är det så att det jämt fastnar gröt på botten. Hade gammla kastruller förut och det funkade inte, har även provat med en ny kastrull som är av rostfristål men funkar inte det heller.

Är det någon som har något tips på hur man lyckas att få gröten att inte fastna. Eller tips på en kastrull som funkar bättre.

Mvh// Robert
    :):):)
    Risgrynsgröt? Jag slänger i en klick smör och lite vatten så att riset drar detta till sig. Sedan rör jag och spär på med mjölk undan för undan . En god risgryns-gröt skall koka i minst 40 minuter, och passas. =(Röres och späd med mjölk när den tjocknar till. Undan för undan ). Långsam kokning..
    Det är gott med risgrynsgröt i magen!
    Det är

• Snobban 13 november 2009

Skrivet av Gnurf den 13 nov 2009

Vad är det för gröt? Mjölk- eller vattenbaserad gröt? Gröt ska eg inte "koka" i den egentliga bemärkelsen av ordet...snarare sjuda eller svälla. Jag brukar röra om några ggr och vara på min vakt under den första fasen, uppkokningen. När man ser att det börjar röra på sig i botten av kastrullen slår man ner temperaturen till ungefär hälften och låter det därefter just svälla med omrörning ungefär 1ggr/minut. Det ska absolut inte koka så att det puttrar och avgår ånga till omgivningen...tex som när du kokar ägg.

Min mor brukade hälla vatten i botten av kastrullen och sedan mjölk vid mjölkbaserad gröt. Just med anledningen att det skulle minska risken för fastbränning. Jag har inte genomfört någon vetenskaplig undersökning av om detta funkar...det kan vara en ren skröna...men så gör iaf jag alltid med tex mannagrynsgröt lr havregrynsgröt (som jag oftast kokar med mjölk för smak och större näringstäthet)...(Y)

När jag gör bechamelsås(Y)...tex till lasagne...brukar jag värma 75% av mjölken i mikron så den blir riktigt het. Därefter gör jag den ordinära bottenredningen, slår på de kalla 25% av mjölken..när det börjar ta ihop späder jag successivt med den heta mikromjölken. Då går det snabbt att få ihop bechamelsåsen och helt utan risk för fastbränning...(Y)
    Tack för detta tips! Det skall jag praktisera när jag gör Lasagne! Det svåraste är ju Bechamelsåsen som alltid bränner till i botten. Vi pratar ju om minst 1 liter mjölk. Tack igen för ditt tips.

• 123Linnea 13 november 2009

Det är stor skillnad om man har en tjockbottnad kastrull eller ej. Är det tunn botten kan det bränna/fastna även om det är teflonbeläggning i. Tjock botten - det är tricket!

• Gnurf 13 november 2009

Klart du inte gör...förväntar mig inget annat av dig heller...allt annat borde kvalificera sig för ett löp på Expressen..(H)

"Gammal stöt
    I SKÅNE
    använder sig av
    TEFLON"

Skrivet av boz1965 den 13 nov 2009

Skrivet av marwis den 13 nov 2009

Non-stickgrytor, -pannor och -kastruller kommer inte över mina trösklar... Jag använder bara non-stick i bakformar, överallt annars är det "streng verboten". :o

• asasto 13 november 2009

Japp i grytor med riktigt tjock botten bränner det sällan fast. Jag har en jättegammal kastrull med supertjock botten, har aldrig sett någon så tjock botten i handeln idag, det tar lite längre tid att få den varm men ingenting bränner fast i den, och den är suverän att poppa popcorn i också.

• Buspippi 14 november 2009

Tyvärr så har jag inte fått tag på någon bra tjockbottnad kastrull. Men jag brukar inte ha några problem med att gröten kokar fast eller bränns. Men för det första så sänker jag till 3 så snart det börjar bubbla men sen brukar jag stå och röra hela tiden... Att jag rör hela tiden beror nog på att det inte ska brännas men jag har gjort så så länge jag kan minnas.

Lycka till med grötkokandet.

• Mistys 14 november 2009

När jag gör bechamelsås...tex till lasagne...brukar jag värma 75% av mjölken i mikron så den blir riktigt het. Därefter gör jag den ordinära bottenredningen, slår på de kalla 25% av mjölken..när det börjar ta ihop späder jag successivt med den heta mikromjölken. Då går det snabbt att få ihop bechamelsåsen och helt utan risk för fastbränning...

Så gör jag när jag kokar risgrynsgröt. När riset och vattnet kokar på spisen värmer jag mjölken i micron. När jag sen slår på mjölken börjar det koka på en gång. Vrider då ner plattan på lägsta och låter gröten stå och svälla bara. Har aldrig bränt gröten sen jag började göra så här. Att låta mjölken värmas upp i kastrullen tills den sjuder funkar inte. Inte för mig iallafall.

• hybrex 14 november 2009

Får ta och prova alla tips, tack så mycket. Funkar det inte blir det väl teflonkastrull med tjock botten :)

• ros 14 november 2009

:)Ett bra tips är att tillaga risgrynsgröten i ugnen....
    Då slipper man att röra eller att det bränner vid....
    Risgrynsgröt i ugn

Lycka till med grötkokandet!

• bakakaka 14 november 2009

Är det havregrynsgröt du kokar till frukost så ska du fylla grytan med KALLT vatten efteråt. (Y)

• hybrex 14 november 2009

Okej, fast jag äter rågmjölsgröt

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.