Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Kelda såser - byta ut mot vad??

  • osita 2 mars 2010

    Ser att i många recept används Kelda Citronsås, vi som bor utomlands har då inte denna ingrediens och/eller vet inte vad det är.........:(
    Kan någon förklara vad det är?? Ja, jag har läst på Arlas websida, men det hjälpte mig inte mycket i och med att jag aldrig har sett produkten och inte vet dess konsistens tex.
    Är det en gräddsås eller mera en creme fraiche, eller majonäs eller???? :o:o
    Vad kan vi byta ut det mot???
    Tacksam för hjälp. (H)

  • Marksten 2 mars 2010

    Jag har för mig att det är lite åt vaniljsås hållet. Alltså ganska tjock.

  • osita 2 mars 2010

    Skrivet av Marksten den 2 mar 2010

    Jag har för mig att det är lite åt vaniljsås hållet. Alltså ganska tjock.


    Alltså en vispad gräddsås?????????

  • Bumbis 2 mars 2010

    Jag skulle beskriva den som en gräddsås men med mild citronsmak, vit. Den är säkert inte svår att få till själv.

  • MrsDarcy 2 mars 2010

    Det tycker inte jag (att den påminner om vaniljsås). Mer som en bechamel med citronsmak. Ingen höjdare egentligen...Lätt att göra själv!

  • mattant41 2 mars 2010

    Så har jag gjort en vanlig vit sås eller bechamel som det så vackert heter och smaksatt med citron, istället för att köpa.
    Kan ju bero på att det är så enkelt att göra att det inte är värt att köpa, dessutom är det ju ingredienser man alltid har hemma.

  • 123Linnea 3 mars 2010

    Det är en sås som passar till fisk. Det är en "vit sås" smaksatt med citron. Vi tar med den till fjällen när vi har lite enklare tillagning, och serverar med lax och pressad potatis. Superenkel att fixa själv. Godare.

  • osita 16 mars 2010

    Det är alltså helt enkelt en God krämig Vit Bechamel sås smaksatt med citron.........
    Ok tack för alla svar!!!!
    Nu kommer mamma ner om ett par veckor, så hon tar med en så jag får kolla vad det är!!

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.