Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Kenwood Major

  • robert_killen 14 oktober 2010

    Har planer på att köpa en asstistent, och kollat lite på Kenwood Major, den äldre. Någon som har synpunkter på denna?
    {lashes}

  • maxxess 16 oktober 2010

    Vet ej vad du menar med "den äldre". Jag har en Major Titanum (KM020) och den fungerar ypperligt, har stort kärl och ruskigt bara kapacitet för bla degar. Har väl haft den i ett halvår snart. Bakar och maler kött, inget att klaga på hittills.

  • Eery 16 oktober 2010

    har nog den nyare.. men jag ÄLSKAR den. just nu gör jag äppelmos nästan dagligen så den bor just nu på bänken (lite mer än halva arbetsytan i mitt yttepytte lilla kök) anledningen till att vi köpte den här är att mina mamma har haft sin (tror det är samma modell men en svagare motor) i över trettio år och den funkar precis lika bra fortfarande.
    minus för storlek och otymplighet men massor av plus som väger upp!

  • robert_killen 17 oktober 2010

    Med den "äldre" menar jag dem som är i 70-tals gult/röd. Är nog dessa som en del säger sig ha ägt i 30 år.
    Det låter som om ni iallafall är nöjda med era :)

  • Ernst76 17 oktober 2010

    Har en "chef" (lite mindre än major) som funkar perfekt. Brun och orange är den (Y).
    Har köpt korvhorn till den men ej testat att göra korv ännu.

  • reginaace 17 oktober 2010

    Skrivet av robert_killen den 17 okt 2010

    Med den "äldre" menar jag dem som är i 70-tals gult/röd. Är nog dessa som en del säger sig ha ägt i 30 år.
    Det låter som om ni iallafall är nöjda med era :)


    ---

    Har velat haft nu ca 10 år och har nu äntligen en Major Titanium sen förra julen o den är fantastisk... jag älskar den!!! =) varför köptes den? Kanske inte för designen även om den är fin...

    Men därför att som ett annat inlägg här så håller den typ hela livet verkar det som för mamsen har haft sin typ 35 år! Hennes är röd... enda minuset med den är att den lever om ganska mycket och vet inte om det beror på ålder och/eller lite service kanske...

    Mycket tillbehör finns oxå att köpa till Kenwoods dyrare modeller och ingen annan har så många eller typ allt du behöver. Livslängden etc gör den oslagbar och till ett måste för folk som gillar att pyssla i köket! Det finns ingen annan jag någonsin velat ha...

  • Countrygirl 17 oktober 2010

    Har en titanium som jag verkligen trivs med. Är om man jämför dyr men är däremot starkare än många andra, tex Kitchen Aid, i motorn.

  • robert_killen 17 oktober 2010

    Vilken är bäst att ha då, den på 5 L eller den på 7L?
    Om det mest är bröd och korv jag vill göra?

  • Eery 19 oktober 2010

    min är på sju.. fånigt att ta en för liten eftersom jag bara släpar fram den när jag ska baka eller laga mycket. Kitchen aiden må vara snyggare i design men den är för liten och för svag och gör inte allt det som jag vill att den ska kunna.

  • maxxess 23 oktober 2010

    Skrivet av robert_killen den 17 okt 2010

    Vilken är bäst att ha då, den på 5 L eller den på 7L?
    Om det mest är bröd och korv jag vill göra?


    Enl min mening, absolut 7.
    Maskinen tar ej större plats, skålen växer på höjden och själva ytan som maskinen tar upp mellan chef/major kan man räkna bort om man inte har *extremt* snålt med utrymme.

    Jag tycker det går bra att göra mindre degar till 2 limpor i det stora kärlet med Major. Har en Chef (30 år gammal i färgen brandgul) i förrådet nu, med 4.7 l kärl.
    Det är lite klent, min nya Major passar mig helt klart bättre.

    5.5 kkr får man ge för en Major. Det är det värt tycker jag. Jag är mkt nöjd med min investering i en Major.
    http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=205173

  • maxxess 23 oktober 2010

    Skrivet av Ernst76 den 17 okt 2010

    Har en "chef" (lite mindre än major) som funkar perfekt. Brun och orange är den (Y).
    Har köpt korvhorn till den men ej testat att göra korv ännu.


    För den som handlar på blocket eller andra ställen. Se till att få med alla tillbehör du vill ha! Anledningen till att jag köpte en ny maskin var inte att den var orange :) utan att tillbehören ej passade. Exvis köttkvarn (med korvhorn) kan man ej köpa till en maskin från 70/80-tal. Likadant med "bunken"/kärlet.

    Det känns alltid bra med nytt ;-)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.