Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Kesella - crème fraiche?

  • frucaos 1 oktober 2010

    Vad är det för skillnad egentligen? Ska göra paj idag, och där står det kesella, men jag har c.f. Hoppas det går att byta, men är det någon som vet säkert? Kan tillägga att det är en matpaj.

  • Amika 1 oktober 2010

    Kesella är en slät färskost. Den görs av skummjölk som ystas med mjölksyrakultur och löpe till en slät ostmassa som smaksätts med grädde. Den har en frisk, kärv smak och passar allra bäst i bröd, pajdeg och efterrätter.

    Creme fraiche är grädde som har syrats något med en bakteriekultur. Den är dock inte lika syrlig som gräddfil. Crème fraîche är ursprungligen franskt, men är vanligt idag i de flesta europeiska länder. Noteras kan att svensktillverkad crème fraîche har mer gräddfilskaraktär än det franska originalet, som påminner mer om yoghurt i smaken.
    Crème fraîche kan bytas mot gräddfil i vissa recept, den har dock två fördelar jämfört med gräddfilen: den går att vispa till ett skum, och den går att koka utan att den skär sig.

  • NicolinaZ 1 oktober 2010

    Ja och kesella är MAGERT medan creme fraiche är rätt så fett...

  • frucaos 1 oktober 2010

    Haha - det slutade med att jag hade mjölk i stället för kesella i pajdegen (gick fint det), och så hittade jag en gammal kesella i kylen, skulle till och slänga den - för den hade ju börjat mögla, men så kom jag ihåg att vi på Hawaii skrapade bort den översta cm på yogurten när den var möglig, och åt upp resten ... så jag skrapade bort mögellagret och en god extra cm, luktade på den och konstaterade att det nog gick bra ...
    NU är det nog många som får lätt panik! :-)

  • SeijaKaarina 1 oktober 2010

    (Y)

  • EnelyaSaralonde 1 oktober 2010

    Är inte Kesella egentligen samma sak som kvarg? Eller är det bara något jag hört som inte stämmer alls?

  • Amika 2 oktober 2010

    Jo, kesella är arlas namn på kvarg, så det stämmer. :)

  • frucaos 2 oktober 2010

    DÄR lärde jag mig något nytt!! Hihi - nog smart av Arla - kesella låter ju lite lyxigare än kvarg ...

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.