Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Kesella i England

  • Chillfors 18 januari 2009

    Om man skall baka något med kesella i England, vad är det man skall köpa då?
    Är det quark?
    Läste på wiki att just kesella (som ju är arlas varumärke för matlagnings-kvarg/kvark) inte är riktigt riktig kvarg, utan mer som finkornigare och syrligare keso...

    Håller nämligen på och översätter ett recept åt en kompis i england, men vet inte riktigt vad kesella ska bli.
    En ordbok säger "fat free cottage cheese" på Kesella, "junket" för kvarg och "quark" för kvark. En annan säger "curd" för både kvarg & kvark..

    Fat free cottage cheese låter ju fel eftersom kesella faktiskt inte är fettfri.. =/

    Någon som vet??

  • jzw0010 25 januari 2009

    Jag bor i usa och anvädnder low-fat cottage cheese istället för kesella. Har funkat bra hitills i all fall! (Har provat i tekakor och bröd)

  • Wilmslow 27 november 2009

    Hej, Jag brukar använda Quark.

  • bubblemint 9 december 2009

    kesella är ju en färskost så den borde gå att ersätta med annan färskost t ex keso, philadephia eller ricotta, beroende på vad man ska använda kesellan till. Keso kan man få till en slät konsistens genom att mixa den.

  • Aziztjej 9 december 2009

    Ricotta ,eller cottage cheese går utmärkt! Däremot har jag haft mycket svårt att få tag i jäst när jag varit i Italien och Grekland, vet ni vad det heter?

  • svengelsk 9 december 2009

    Skrivet av Aziztjej den 9 dec 2009

    Ricotta ,eller cottage cheese går utmärkt! Däremot har jag haft mycket svårt att få tag i jäst när jag varit i Italien och Grekland, vet ni vad det heter?

    Jäst heter lievito på italienska enligt vår ordbok. Det kanske är som här i England att man måste gå till ett bageri för att köpa färsk jäst eller stormarknad med egen bageri avdelning.
    Jag gjorde lussekatter med cottage cheese igår och de blev bra, men lite knottriga så jag kanske mixar den nästa gång.

  • ajobs 9 december 2009

    Jag är bosatt i Holland och Jäst måste jag beställa hos bagarn, dom tar hem det till mig på en dag. Det kråvs lite planering men det funkar.
    Och Kesella är samma sak som Kvark eller Kvarg beroende var man befinner sig, det kan man i alla fall köpa på vilket supermarket som helst här och i Tyskland. Fann det även i Irland när jag bodde där. Kom ihåg att Kvark är fetare än Kesella så man kan är medveten om det när man anväder det i bakningen. Gjorde Lussekatter med kvark och dom blev till och med godare än dom jag gjort i Sverige.

  • ajobs 9 december 2009

    Kom just ihåg, på Arla's hemsida så jämför dom just Kesella med Kvark.

  • svengelsk 10 december 2009

    Kom att tänka på ytterligare ett par saker om Du översätter recept till engelska. Det är viktigt att Du skriver Strong White Flour. Plain flour har inte tillräckligt med gluten. Mina första lussekatter var mest lämpade som kastvapen.
    Svensk färsk jäst är utblandad med stärkelse för att göra den mera hållbar. Det räcker med hälften så mycket engelsk bagerijäst.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.