Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Klumpar i min mousse!

  • 4 september 2000

    Hej!Jag har efter flera försök inte lyckats göra olika sorters chokladmousse utan att chokladen klumpar sig när jag blandar i vispad grädde, vispad äggvita och dyl.Vad gör jag för fel??Tacksam för svar

  • 4 september 2000

    Det allra vanligaste felet är att ingredienserna inte håller samma temperatur. Lägg fram ägg och grädde en bra stund innan, de bästa är om varorna håller rumstemperatur. Choklad är väldigt känslig.Ett annat kan vara att man har för råttom, att man inte låter chokladen smälta tillräckligt sakta i vattenbad.Däremot, när det gäller vit choklad, sa en konditor till mig en gång att 1 gång av 5 skär den sig, eller den funkar helt enkelt inte och det finns ingen förklaring till det, så är det bara....

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.